Voor € 880 miljoen in het buitenland geshopt

Voor € 880 miljoen in het buitenland geshopt

In 2018 hebben een derde meer Nederlanders online over de grens geshopt: 5 miljoen tegen 3,8 miljoen een jaar eerder. Samen besteedden zij voor 880 miljoen euro bij webwinkels in het buitenland. Dat was in 2017 nog 765 miljoen, een groei van 15 procent. Vooral de bestedingen aan kleding, schoenen, personal lifestyle, IT en speelgoed namen toe.

Dit blijkt uit onderzoek van GfK, in opdracht van Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL. “Nederlandse consumenten besteden elk jaar meer bij buitenlandse webshops, maar het gaat hierbij nog steeds om een klein percentage van de totale online bestedingen”, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. In totaal wordt er in Nederland voor circa 24 miljard euro via internet gewinkeld, waarvan dus ‘slechts’ 3,7 procent over de grens wordt geshopt.

De drie populairste landen voor het online bestellen van producten en diensten over de grens waren China, Duitsland en Groot-Brittannië met een aandeel van respectievelijk 31, 17 en 15 procent. De Thuiswinkel Markt Monitor verschijnt vier keer per jaar. Belangstellenden kunnen via de link de samenvatting downloaden.

Leave a Comment

Your email address will not be published.