Copernica Summit 2014

Copernica Summit 2014

Op dinsdag 16 september was 7W Internet Marketing te gast bij de Copernica Summit 2014. In het Media Plaza van de Utrechtse Jaarbeurs werden de partners van Copernica bijgepraat over de ontwikkelingen op het gebied van techniek, (internationale) E-commerce, de veranderende rol van agencies en E-mailmarketing. Een aantal interessante praktijkcases inspireerde de deelnemers om de nieuwe mogelijkheden ook met eigen relaties te bespreken.

Het was de vierde editie van de Summit. Organisator Copernica legt zich steeds meer toe op het ontwikkelen van marketing software. De 250 partners in Europa ondersteunen de werkelijke gebruikers met de implementatie, waaronder het bouwen van templates, inrichten van databases en het tot stand brengen van koppelingen met webshops.

CTO Emiel Bruijntjes van Copernica kondigde een aantal veelbelovende ontwikkelingen aan. Zo gaat de achterhaalde editor plaats maken voor een eigentijdse editor met drag & drop-functie. Copernica komt met een nieuwe functie om te verzenden berichten automatisch responsive te laten zijn. Verder meldde Bruijntjes dat er een roadshow komt gericht op (gratis) ondersteuning van enkele (Magento-) webshops. Naast de voordelen voor de shopeigenaar helpt deze learning experience Copernica ook om haar eigen producten en diensten verder te verbeteren. En daar kunnen dan de 70.000 webshops die in Nederland actief zijn hun voordeel weer mee doen.

In hun bijdrage gaven Sander van der Blonk en Copernica Sales Manager Walter van der Scheer hun respectievelijke visies op de veranderende rol van marketing en de inzet van IT en agencies daarbinnen. Richard van Hooijdonk presenteerde daar vervolgens een aantal concrete en interessante praktijkvoorbeelden van: het airplane daten bij KLM, de actie van Burger King waar 62.000 mensen op social media aan meededen en de commercial van Old Spice die een geweldige hit werd via Facebook.

Het middagprogramma werd gevuld door sprekers van gerenommeerde bedrijven en instellingen. Jorij Abraham van Thuiswinkel.org gaf een doorkijkje naar het shoppen in 2020. Naar verwachting zal de de helft van de Nederlandse consumenten dan de helft van zijn geld online uitgeven. Klik hier voor meer toekomstvoorspellingen. Namens Van der Valk hotels presenteerde Gerard Schomaker de inzet van e-mailmarketing tijdens de WK-Oranje-actie: het leverde de hotelketen 414 nieuwe, boekende klanten op en 50% meer omzet via deze marketing tool.

De Copernica Summit 2014 werd afgesloten door Bas ten Kate van Webprint en Roald Tichelaar van Technische Unie. Bij Webprint zijn de online inspanningen gericht op het wow-gevoel bij consumenten, die dat gevoel vervolgens graag op papier of canvas laten afdrukken. Daartoe verstuur het bedrijf miljoenen mailberichten per jaar die in opzet en inhoud steeds worden aangepast. Een ideale manier om voortdurend te testen. Technische Unie is alleen actief in BTB en feitelijk de grootste online verkoper in Nederland (de helft van hun omzet van in totaal 1 miljard). Een goed voorbeeld van hoe e-mailmarketing een waardevolle tool kan zijn in verkoop aan bedrijfsmatige afnemers.

Wilt u ook weten hoe Copernica u kan helpen om gerichte en succesvolle online campagnes op te zetten? Neem dan contact op met 7W om de nieuwste mogelijkheden te bespreken!