Bekende keurmerken
Op zich zijn keurmerken al een verschijnsel dat dateert uit de periode dat online nog niet bestond. Zo werd de Stichting Garantiefonds Reisgelden al opgericht in 1983 en biedt het SGR-logo op websites van deelnemers de waarborg dat reizigers hun geld terugkrijgen indien de deelnemer onverhoopt na de boeking zou ophouden te bestaan.
In de branche woninginrichting wordt al sinds 1995 gewerkt met het keurmerk ‘CBW-Erkend’. Ruim 2.600 keuken- en meubelzaken met meer dan 4.000 vestigingen die het waarborg voeren, staan voor 3 jaar garantie, zekerheid van aanbetaling en onpartijdige klachtenafhandeling.
Van recentere datum is het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk, opgericht in december 2000 door 38 bedrijven als resultaat van de samensmelting tussen de Nederlandse Postorderbond en de Online Winkeliersvereniging. Het is vooral dit waarborg dat in Nederland is meegegroeid met de ontwikkeling van het online shoppen.
De garanties van keurmerken
Hoewel keurmerken bedoeld zijn om winkelende consumenten gerust te stellen als zij twijfelen tijdens het aankopen, heeft een overdaad aan waarborgen eerder het tegenovergestelde effect. Want welke zekerheid biedt een keurmerk? In een aantal gevallen zijn de organisaties die keurmerken uitgeven zélf commerciële bedrijven. En in alle gevallen betaalt de winkelier om keurmerken te ‘mogen’ voeren.
Belangrijk is dat een keurmerk is erkend door de Raad voor Accreditatie. Voor deze waarborgen worden de eisen vastgesteld door evenwichtig samengestelde commissies van betrokken partijen en deskundigen. De instantie is deskundig en onafhankelijk van de bedrijven die het keurmerk aanvragen en voeren. Ook na de eerste keurmerkverlening wordt regelmatig gecontroleerd of nog aan de eisen wordt voldaan.
Keurmerken voor webwinkels
Met 2.200 aangesloten webwinkels is Thuiswinkel Waarborg misschien wel het meest bekende keurmerk op het gebied van online shoppen. Deelnemende webshops betalen € 75 inschrijfkosten, € 390 certificeringskosten en contributie aan thuiswinkel.org. De organisatie claimt dat 80% van de consumenten in Nederland zich laat beïnvloeden door klantbeoordelingen en dat webshops tot 20% meer omzet behalen met het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk op hun website.
Die cijfers worden ondersteund door onafhankelijke onderzoeken; zo koopt 72% van de online consumenten eerder bij webwinkels die het keurmerk voeren en vinden 15% meer conversies plaats. Er zijn ook andere mogelijkheden: Webwinkelkeur bijvoorbeeld, en MKBkeurmerk, Digikeur, ICTWaarborg, Trusted Shops en Webshop Keurmerk. Hieraan kunnen webwinkeliers al deelnemen voor bedragen van € 7 tot zo’n € 25 per maand.
Voordelen voor online consumenten
De waarborgen voor bezoekers zitten in zaken als veilig betalen, garanties ten aanzien van privacy, zekerheid over aanbetalingen, een onafhankelijke geschillencommissie en mogelijkheden tot annuleren of terugsturen. Ook van belang is het kunnen terugvallen op garantie wanneer het bedrijf dat hierop zou moeten worden aangesproken, niet meer zou bestaan.
Anderzijds is er ook sprake van voordelen voor deelnemende webwinkeliers. Naast meer vertrouwen bij consumenten en een hogere conversie zijn dat onder meer juridisch advies, branche-informatie, toegang tot congressen en mogelijkheden om het keurmerk commercieel in te zetten.
Keurmerk als commercieel instrument
Bij het boeken van een hotel kijkt bijna iedereen hoe eerdere bezoekers dat hotel hebben gewaardeerd. Een hoog cijfer bij Zoover lijkt in dat geval een soort van keurmerk te zijn, zeker als het hotel door veel verschillende mensen is beoordeeld. Dat geldt ook voor het aantal sterren bij de aanschaf van bijvoorbeeld een digitale camera.
Keurmerken en review systemen kunnen ook actief worden ingezet in een campagne via Google Adwords. Een bekende combinatie is het Webshop Keurmerk met geïntegreerde beoordelingen via KiyOh. Bij 7W weten wij er alles van. Binnenkort eens van gedachten wisselen over de inzet van keurmerken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!