Anders dan de meeste andere social networks richt Linkedin zich specifiek op zakelijke professionals. Het platform bestaat al sinds 2003 en is beschikbaar in 18 talen en meer dan 200 landen. CEO is Jeff Weiner, het hoofdkantoor bevindt zich in Mountain View, California.

Aantal gebruikers Linkedin wereldwijd: 500 miljoen (april 2017)

Waarvan in Nederland: 7 miljoen (78% van de beroepsbevolking van 9 miljoen)

Linkedin wordt vooral gebruikt om zakelijke contacten tot stand te brengen en te onderhouden en als medium waar vraag naar en aanbod van werk elkaar ontmoeten. Verder kunnen gebruikers hun contacten aanbevelen en wordt er gewerkt met groepen voor gebruikers die een gezamenlijke achtergrond hebben of interesses delen.

Linkedin voor bedrijven

Vanwege de zakelijke aanpak is Linkedin het medium bij uitstek voor bedrijven. Zij kunnen zich met een Company Page presenteren voor volgers. Ook worden vaak bedrijven pagina’s online geplaatst voor specifieke onderdelen, zoals vestigingen of vacatures.

Een pagina dient te worden gemaakt vanuit een persoonlijk profiel. Breng een Company Page altijd in lijn met de stijl waarin website en andere social media zijn ingericht. Het verdient aanbeveling om bij het posten van berichten, het delen ervan en het reageren op berichten van derden rekening te houden met de redenen waarom gebruikers gekozen hebben voor de diensten van Linkedin. Dat zijn vaak andere redenen dan degene die van toepassing zijn voor het onderhouden van persoonlijke contact met familie en vrienden via andere platformen.

Adverteren op Linkedin

Er zijn verschillende mogelijkheden om te adverteren op Linkedin. Het programma heet LinkedIn Ads en de advertenties lijken sterk op die in Google Adwords, met het verschil dat er een kleine afbeelding (50×50 pixels) aan kan worden toegevoegd. De doelgroep, dus het aantal gebruikers van Linkedin die de advertentie te zien krijgen, kan worden geselecteerd op basis van functie, type business, geografisch, leeftijd, bedrijfsnaam, bedrijfsomvang of LinkedIn Group. Voor wat betreft het budget en de betaling behoren zowel CPC (kosten per klik) als CPM (kosten per duizend vertoningen) tot de opties waaruit bedrijven kunnen kiezen.

Bureau voor social media en online adverteren

Het maken van professionele bedrijvenpagina’s, adverteren op Linkedin en alle facetten van netwerken via social media is werk voor specialisten. Ook handig als het druk is of de medewerker, die verantwoordelijk is voor het plaatsen van berichten en de opvolging, met vakantie is. Sociaal media bureau 7W houdt zich elke dag bezig met online adverteren, voor een groot aantal opdrachtgevers. Wat ons betreft kan jouw campagne morgen online staan!

Ga naar 7W op Linkedin

Ga naar de 7W contactgegevens