Social Media Strategie

Eigenlijk is social media een verzamelnaam voor allerlei online platformen, die vaak wereldwijd worden gebruikt door miljoenen mensen. Kenmerkend is dat gebruikers meestal gratis toegang hebben tot professionele applicaties. De social networks verdienen hun geld namelijk met het verkopen van advertentieruimte. Kern van het succes van de netwerken is de dynamiek die ontstaat nadat een gebruiker een afbeelding, bericht, blog of video heeft geplaatst. Andere gebruikers kunnen dat leuk vinden, delen met hun eigen networks of reageren. Hoe interessanter de post, hoe meer interactie er zal ontstaan. Omdat dit werkt als een olievlek worden ook allerlei mensen bereikt die jou tot op heden nog helemaal niet kenden.

Nick: “Ik ontwikkel graag een strategie waarmee je waarborgt dat social media niet alleen incidenteel aandacht krijgt binnen jouw bedrijf maar dat het een plaats verdient binnen jouw marketing- en communicatieplan.”

Jouw klanten, leveranciers en medewerkers zijn allemaal online actief. En dus kunt je social media goed gebruiken om hen te volgen. Informatief, of bij klanten, als lead. Zo helpt een hashtag (de functie #) om een woord goed vindbaar te maken. Stel: je bent glazenwasser en een bedrijf plaatst het volgende bericht op Twitter: [goede #glazenwasser gezocht in #Alkmaar], dan kunt je snel reageren. Als je handelt in trendy schoenen en jouw leverancier zet foto’s van nieuwe modellen op Instagram, dan kunt je dat razendsnel en als eerste reseller delen met jouw klanten om zo extra bestellingen binnen te krijgen. En wanneer je personeel zoekt, is Linkedin een heel goed medium om kandidaten online beter te leren kennen.

Belangrijker dan deze voorbeelden is het ontwikkelen van een strategie, waarmee je waarborgt dat social media niet alleen incidenteel aandacht krijgt binnen jouw bedrijf, maar dat het een plaats verdient binnen jouw marketing- en communicatieplan. Zorg ervoor dat jouw profiel op social media hetzelfde uitstraalt als jouw bedrijfspand, advertenties en website. Maak iemand verantwoordelijk voor het regelmatig posten van berichten, maar ook voor het adequaat opvolgen van posts door derden. Hun afbeeldingen en berichten kunnen zowel direct als indirect worden geplaatst, en zowel negatief als positief zijn. Bedrijven met een succesvolle media strategie reageren altijd snel en volgens een vooraf uitgedacht plan. Prettige bijkomstigheid: een goed plan kost nauwelijks geld maar heeft wel grote impact! Als social media bureau adviseert 7W je graag.

Zoekmachines als Google, Bing en Yahoo tonen ook de resultaten van jouw posts bijna real time wanneer deze relevant zijn in relatie tot een zoekopdracht. Daarbij geldt dat social media om redenen van SEO zelf altijd al bovenaan scoren bij zoekmachines. Wanneer je actief bent op social media met de juiste keywords zul je dus beter vindbaar zijn. Bovendien kun je aan jouw posts verwijzingen toevoegen naar pagina’s op jouw website, waardoor het aantal backlinks vanaf populaire platformen zal toenemen. Zoekmachines weten dat zeker te waarderen.

Op social media kun je heel gericht adverteren. Omdat gebruikers profielen aanmaken en een meetbaar gedrag vertonen is het goed mogelijk om hen gericht te benaderen. Daarbij kunnen selecties worden aangebracht op leeftijd, geografische regio, voorkeuren, belangstelling en veel meer. Gedetailleerde statistieken geven inzicht in het succes van de campagnes.

Het aantal platformen is legio. Hierbij een korte inleiding over de verschillende social networks. De mogelijkheden en strategie worden per platform op een vervolgpagina toegelicht.

Eén van de belangrijkste social networks is Facebook. Dit platform is in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg. Het hoofdkantoor bevindt zich in Palo Alto, California. Het platform kent inmiddels 1,5 miljard gebruikers, waarvan zo’n 9,4 miljoen in Nederland. Twee op de drie maakt zelfs dagelijks gebruik van dit medium. Facebook biedt uitstekende mogelijkheden voor bedrijven om te communiceren en adverteren.

Lees meer over facebook >

Kort maar krachtig: op Twitter is het de bedoeling om een boodschap over te brengen in 140 karakters. Dat is een uitdaging voor bedrijven. Vandaar dat er veel met backlinks wordt gewerkt (verwijzing naar een webpagina). Twitter heeft bijna drie miljoen gebruikers in Nederland. Dit medium wordt de laatste tijd steeds meer ingezet voor het delen van foto’s, video en om te adverteren.

Lees meer over Twitter >

Het antwoord van Google op de populariteit van Facebook is Google+, een platform dat vergelijkbare functies kent en wereldwijd op weg is naar een miljard gebruikers.

Lees meer over Google+ >

De functionaliteit van YouTube is met name gericht op het delen van bewegende beelden; gebruikers plaatsen filmpjes, volledige video’s en muziekclips die anderen kunnen bekijken, delen of van een reactie kunnen voorzien. YouTube maakt deel uit van Google en heeft 6,8 miljoen gebruikers in Nederland. Het medium leent zich steeds beter om een eigen kanaal te hebben en/of te adverteren.

Lees meer over YouTube >

Het meest zakelijke social network van allemaal is Linkedin. De 330 miljoen gebruikers in de wereld zijn vooral zakelijke professionals, die in een virtuele business-to-business omgeving proberen contacten te leggen, informatie te delen en te bouwen aan hun eigen persoonlijke toekomst en ontwikkeling.

Lees meer over Linkedin >

Voor het delen van afbeeldingen is Pinterest bijzonder geschikt. Een laagdrempelige manier om trouwe volgers te vinden wanneer jouw producten of diensten een sterk visueel karakter hebben, zoals mode, sieraden en vakanties.

Lees meer over Pinterest >

Momenteel is Instagram het snelst groeiende social network ter wereld. Al meer dan 300 miljoen gebruikers, die dagelijks duizenden foto’s met elkaar delen. Met name geschikt voor het bouwen van online communities.

Lees meer over Instagram >

Onderdeel van Yahoo! Tumblr is een mix van een microblog en een social network. In 2014 stonden er ruim 200 miljoen blogs op. Maandelijks kent Tumblr zo’n 1,7 miljoen unieke bezoekers uit Nederland.

Lees meer over Tumblr >

7W Internet Marketing begeleidt je graag wanneer je besluit om social media in te zetten. Naast ondersteuning bij het in kaart brengen van jouw strategie verzorgen wij als social media bureau het inrichten en onderhouden van profielen. Wat dat laatste betreft: natuurlijk kunt je er voor kiezen om zelf te posten. Onze ervaring leert dat het veel bedrijven nog wel eens ontbreekt aan de tijd en discipline om dit regelmatig te doen en de ontvangen reacties op te volgen. De specialisten van 7W doen de hele dag niks anders!

Neem contact op als je kiest voor een professionele aanpak met de juiste frequentie, mooie foto’s in de juiste afmetingen, de juiste teksten in verschillende talen en de juiste backlinks naar jouw website!