Eén van de belangrijkste social networks is Facebook. Dit platform is in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg. Het hoofdkantoor bevindt zich in Palo Alto, California.

Aantal gebruikers Facebook wereldwijd: 1.390.000 (actief in december 2014)

Waarvan in Nederland: 9.067.000 (maandelijks unieke bezoekers)

Waarvan dagelijks actief: 2 op de 3 (ca. 6 miljoen geregistreerden)

Facebook kenmerkt zich door gratis registratie en laagdrempelig gebruik. De populariteit van dit social network is een gevolg van het grote aantal functionaliteiten, zoals vrienden toevoegen, berichten versturen, afbeeldingen delen, notificaties en het lid worden van groepen.

Facebook pagina maken voor bedrijven

Om een Facebook pagina te kunnen maken voor bedrijven moet er eerst een persoonlijk profiel bestaan. Vanuit dat profiel kunnen er nieuwe pagina’s worden toegevoegd voor bijvoorbeeld een hobby, sportclub, popgroep of bedrijf.

Het professioneel inrichten van de bedrijvenpagina luistert nauw. De uitstraling in woord en beeld zal in lijn gebracht moeten worden met andere uitingen, waaronder de bedrijfswebsite. Het is zaak de juiste toon, frequentie en call-to-actions te kiezen. Bovendien dient de URL op de juiste manier geclaimd te worden. Maak daarom voor jouw start op Facebook gebruik van de specialisten en consultants van een sociaal media bureau, zoals 7W Internet Marketing.

Adverteren op Facebook

Omdat gebruikers zich registreren, en Facebook daarbij een groot aantal gegevens vraagt, beschikt dit social network over een enorme hoeveelheid data die interessant is voor bedrijven die willen adverteren. Daarbij is het mogelijk om diepgaande selecties te maken voor wat betreft de regio, leeftijd, voorkeuren en belangstelling van degene die de advertentie te zien krijgen.

Adverteren op Facebook kan verschillende doelstellingen hebben. Bedrijven kunnen zichzelf bekend maken, zoals een nieuwe winkel of restaurant in de stad, maar ook proberen om door het delen van boeiende berichten of afbeeldingen een trouwe schare volgers op te bouwen (door middel van ‘likes’). Natuurlijk kun je er juist ook naar streven om zoveel mogelijk gebruikers direct door te leiden naar jouw webshop, met de bedoeling om daar een conversie te laten plaatsvinden.

Webwinkeliers kunnen nog een stap verder gaan en kiezen voor social shopping. In dat geval wordt er gebruik gemaakt van recommendations, ofwel aanbevelingen: “klanten die belangstelling hadden voor dit artikel kochten ook …” Ook het delen van wensenlijstjes met vrienden, maar ook onbekenden, behoort tot de mogelijkheden evenals tegelijk online winkelen met familie. Natuurlijk mogen de reviews niet ontbreken.

Bureau voor social media en online adverteren

Het maken van professionele bedrijvenpagina’s, adverteren op Facebook en alle facetten van social shopping is werk voor specialisten. Ook handig als het druk is of de medewerker, die verantwoordelijk is voor het plaatsen van berichten en de opvolging, met vakantie is. Sociaal media bureau 7W houdt zich elke dag bezig met online adverteren, voor een groot aantal opdrachtgevers. Wat ons betreft kan jouw campagne morgen online staan!

Ga naar 7W op Facebook

Ga naar de 7W contactgegevens