Online bestedingen fors omhoog

Online bestedingen fors omhoog

In Nederland wordt inmiddels 18% van alle bestedingen door huishouden online gedaan. Uit cijfers van Thuiswinkel Markt Monitor die vandaag zijn gepubliceerd blijkt dat consumenten in de eerste zes maanden van 2014 maar liefst 53 miljoen aankopen via internet hebben gedaan voor een totale waarde van ruim 6,5 miljard Euro. Dat betekent een groei van 6% ten opzichte van dezelfde periode in 2013.

Opvallend is dat de groei geheel wordt veroorzaakt door de online aankopen van producten (toename 17%). Omdat er via internet minder verzekeringen werden afgesloten daalde de verkoop van diensten licht (3%). Dit cijfer wordt beïnvloed door het feit dat de Monitor nu per kwartaal wordt verspreid, waardoor seizoensinvloeden zichtbaar worden.

In het eerste helft van 2014 hebben bijna 12 miljoen Nederlanders een product of dienst online gekocht. Dit houdt in dat 85% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder in het eerste half jaar minimaal één online aankoop heeft gedaan. Nederland telt in het eerste half jaar 4 miljoen mobiele kopers, wat neerkomt op ruim een derde van alle online kopers.

Naar verwachting zet de trend door. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor zullen de totale online bestedingen voor geheel 2014 uitkomen op 13,5 miljard Euro. Daarvoor zullen 110 miljoen transacties plaatsvinden, een toename van 8%. Het groeipercentage in geld zal uitkomen op 6%. De Monitor wordt in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van 2200 (web)winkels in Nederland, uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt door PostNL.