Cor Molenaar over online retail

Cor Molenaar over online retail

De traditionele detailhandel heeft het al jaren moeilijk. Dagelijks staan de kranten vol met berichten over V&D, Blokker, Schoenenreus en anderen. Geeft de consument te weinig geld uit, koopt hij een ander type producten dan vroeger of veranderen zijn koopgewoonten? Genoeg vragen om eens te luisteren naar iemand die er verstand van heeft: hoogleraar Cor Molenaar.

Rabobank Noord-Kennemerland organiseerde deze week een symposium in het AZ-stadion in Alkmaar om de kansen en bedreigingen met detaillisten uit de regio te delen. Honderden belangstellenden maakten dankbaar van de uitnodiging gebruik. Op zoek naar antwoorden hoe het nu verder moet met het hun bedrijfspand, gemeente, winkeliersvereniging of strategie.

Geen online strategie? Dan geen financiering!

De eerste keynote spreker was Alexander Heijkamp, Sector Manager Retail van de landelijke Rabobank. Hij wees op de macro economische ontwikkelingen, die voor het eerst in jaren een licht positieve trend laten zien. Ook ging hij in op het veranderend consumentengedrag. Hoewel 90% van de bestedingen nog steeds plaatsvinden bij de traditionele detailhandel, zit er nauwelijks meer groei in. De omzet van non-food winkels loopt zelfs terug. De resterende 10% wordt online besteed en dit aandeel groeit juist snel. Volgens Heijkamp heeft een detaillist daarom een duidelijk plan nodig. Als woordvoerder van de Rabobank was hij klip en klaar: “Geen online strategie? Dan geen financiering van de plannen van winkeliers!”

Specifiek voor de aanwezigen uit Noord-Kennemerland toonde Heijkamp nog een aantal sheets die de koopstromen in Bergen, Castricum en Heiloo lieten zien. Aan de hand van al hun beschikbare data is de Rabobank namelijk in staat een inschatting te maken van uitstroom (consumenten uit de vestigingsplaats die hun geld elders uitgeven) ten opzichte van de instroom (consumenten uit andere woonplaatsen die juist hun geld binnen de vestigingsplaats besteden). De balans is in de regio negatief en ligt onder het landelijk gemiddelde, net als de leegstand van winkelpanden overigens. Daar valt dus nog wel winst te behalen, wanneer winkeliers goed weten samen te werken.

Klanten knuffelen

Daarna was het de beurt aan Cor Molenaar. Als geen ander weet hij de betrokkenen op scherp te zetten. Tussen 2011 en 2015 zijn er in Nederland 22.000 winkels gesloten. Dat is 20% van het totaal. Naar verwachting gaat de komende vier jaar nog eens 20% dicht. Dat heeft alles te maken met het gebrek aan verrassing. V&D, Hema en Blokker zijn al meer dan vijf jaar niet vernieuwd. En in veel winkels vergeten detaillisten en hun medewerkers de klanten te knuffelen.

Feitelijk kan de consument kiezen uit drie mogelijkheden om zijn geld uit te geven: dichtbij (run shopping), in leuke winkelgebieden (fun shopping) of online. Maar evenals de vorige spreker wees Molenaar op het belang van een goede online strategie. Inzetten op internet is bij veel traditionele detaillisten volgens hem op dit moment nog oude wijn in nieuwe zakken. De collectie in de winkel wordt gefotografeerd en in een webshop geplaatst. Maar er is meer nodig dan dat.

Strategie voor het benutten van online kansen

Net als succesvolle online retailers zoals Coolblue dat doen, zouden detaillisten op zoek moeten naar het benutten van kansen. Een webshop doet alleen zijn werk als deze wordt ondersteund door goede medewerkers, betrouwbare logistiek en een scala aan marketingtools om via het internet klanten te vinden en te binden, zoals SEO, SEA, social media, e-mailmarketing en mobiel internet . We kijken 150x per dag op onze smartphone en het meeste geld wordt online uitgegeven tussen 21.00 en 23.00 uur als consumenten met hun tablet of telefoon op de bank zitten. “Denk niet alleen aan het digitaliseren van bestaande structuren, maar werk een strategie uit”, was de duidelijke boodschap van de retailprofessor.

Molenaar stelt winkeliers voor om goed samen te werken: “Maak een gezamenlijke website met leuk nieuws, ondersteund door social media. Geef als kledingzaak koffie met appelgebak cadeau in het restaurant aan de overkant. Zet een gezamenlijke bezorgservice op. Het is de moeite waard: voor de eigen continuïteit van de detaillist, zijn pensioen en voor de inwoners, want winkels zijn belangrijk voor de leefbaarheid van een gemeente.”

Online specialisten

Bent u detaillist en hebt u niet de kennis in huis om een online strategie uit te werken? Of zoekt u ondersteuning van specialisten in samenwerkingsverbanden? Lees dan eens het nieuwe boek van Cor Molenaar, ‘Kijken, kijken … Anders kopen’, of neem vrijblijvend contact op met 7W Internet Marketing. Andere winkeliers, die nu online succes hebben, gingen u voor!