E-commerce wint verder terrein

E-commerce wint verder terrein

Volgens ramingen van het Economisch Bureau van de ING winnen webshops in Nederland nog steeds marktaandeel op traditionele retail. De bank voorziet dat de omzetgroei van e-commerce dit kalenderjaar 10 procent zal bedragen en van de detailhandel in totaal 2,7 procent. De toename is iets lager dan vorig jaar, toen de groei 12,2 procent respectievelijk 3,3 bedroeg.

Omdat de omzet van fysieke winkels volgens de verwachtingen stijgt met ‘slechts’ 2,0 procent in de food-branche en 1,8 procent in de non-foodbranche, betekent dat een versterking van de positie van webshops. Voor veel non-foodwinkels geldt dat ook zij hun groei vooral online bewerkstelligen. Met name voor winkels in schoenen en speelgoed verschuift de omzet onmiskenbaar van offline naar verkopen via internet. Dat resulteert volgens ING in een sanering van fysieke winkels.

Cijfers CBS over webwinkels en multi-channelers

De ramingen volgen op cijfers die het CBS vorige week publiceerde. Daaruit bleek al dat de verkopen via internet in het eerste kwartaal wederom veel sterker toenamen dan de verkopen in fysieke winkels. De internetomzet was over die periode 16,6 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Multi-channelers, dat zijn bedrijven die zowel online verkopen als via fysieke winkels, lieten met 23,6 procent de meeste groei zien. Bij pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 12,2 procent hoger. Vooral sectoren als fashion en elektronica het online goed doen.

Wil jij ook groeien in e-commerce, met een goede webshop en moderne Online Marketing? 7W helpt je graag verder. Neem vandaag nog online contact op!

Leave a Comment

Your email address will not be published.