Google ‘Mobile-Friendly’ label

Ooit via Google Search geklikt op een zoekresultaat op uw smartphone en beland op een pagina waar de tekst te klein was en u zijwaarts moest scrollen om alle content te zien? Dit gebeurt meestal wanneer de website niet is geoptimaliseerd om te worden bekeken op mobiele apparaten. Mobiele zoekers worden daar niet vrolijk van en Google dus ook niet. Vanaf nu gaat de zoekmachine daarom een ‘Mobile-Friendly’ label toevoegen aan zoekresultaten waarvan de link leidt naar een website waarop mensen gemakkelijker informatie kunnen vinden met hun smartphone.

Een pagina komt in aanmerking voor de ‘Mobile-Friendly’ label als het voldoet aan de volgende criteria zoals die door Googlebot, de webcrawling robot (Spider) van Google, worden gedetecteerd:

  • er wordt geen software gebruikt die niet gebruikelijk is voor mobiele apparaten, zoals Flash;
  • de teksten zijn goed leesbaar, zonder dat de bezoeker hoeft in te zoomen;
  • de content past zodanig in het scherm dat bezoekers niet horizontaal hoeven te scrollen;
  • links staan apart vermeld, zodat ze eenvoudig kunnen worden aangeklikt.

Google ziet het ‘Mobile-Friendly’ label als een eerste stap op weg naar een betere ‘web-experience’ voor mobiele gebruikers. In de volgende stappen zal de kwaliteit van weergave van mobiele sites ook meegewogen gaan worden in de criteria die gelden voor de ranking van zoekresultaten.

Google heeft een aantal tools beschikbaar waarmee de vriendelijkheid van websites voor mobiele apparaten kan worden getest. Wilt u de test laten uitvoeren of uw eigen website moderniseren voor bezoekers met mobiele apparaten? Neem dan contact op met 7W Internet Marketing! Onze vormgevers en programmeurs handelen volgens de richtlijnen van Google. Uw website wordt volledig responsive gebouwd, dan wel voor sommige toepassingen specifiek voor tablets en smartphones aangepast voor optimaal gebruiksgemak, zoals door middel van een app.