Google Panda update 4.1

Na 4 maanden voorbereiding lanceert Google de algoritme update Panda 4.1. De vorige Google Panda 4.0-update beïnvloedde 7,5% van alle Engelstalige queries evenals content van lage kwaliteit, trefwoorden en websites die zich schuldig maakte aan ‘duplicate content’. Hieronder een toelichting op de impact van Google Panda 4.1 op websites en hoe die kunnen profiteren of bestraft worden.

Google kondigde hun Panda 4.1-update officieel aan via Google Plus. Google’s Pierre Far, Webmaster Trends Analyst liet weten: “Eerder deze week zijn we begonnen met de uitrol van een verbeterde Panda-algoritme, en we verwachten dat media volgende week te af te ronden. Op basis van de feedback van gebruikers en webmasters zijn we in staat geweest om websites met lage kwaliteit content nauwkeuriger in kaart te brengen. Dit resulteert in een grotere diversiteit van hoogwaardige kleine en middelgrote sites die nu hoger ranken, dat is leuk.”

Afhankelijk van de locatie zullen naar verwachting 3-5% van de zoekopdrachten worden beïnvloed.

Hoofddoel van de Panda 4.1 update

Het belangrijkste doel van Google Panda Update is om spam en dubbele inhoud van de website te verwijderen. In vergelijking met vorige actualisatie zal Panda 4.1 zachter landen omdat het gaat om minder zoekopdrachten dan destijds bij Panda 4.0. Deze recente Panda-update is vooral om websites die lage kwaliteit content of duplicatie van inhoud gebruiken te straffen. Als gevolg van de Panda 4.1-update zullen kleine zakelijke websites en hoge kwaliteit middelgrote zakelijke websites worden beloond als zij unieke, actuele en relevante content bieden.

Deze update is met opzet ontworpen voor het herdefiniëren van kwaliteit van de inhoud. Het is gunstig voor kleine bedrijven met sites die een inhoud hebben van hoge kwaliteit. Artikelen of berichten moeten voldoen aan de ondergrens van 300 woorden en dienen gebruikers te voorzien van informatieve inhoud die resulteert in kwalitatieve betrokkenheid van de gebruikers en intensiever webverkeer.

Tijdens de laatste Panda 4.0-update zijn vele gerenommeerde websites gestraft die zich niet aan de regels hielden. Google onderscheidt gebruikers gedrag ten opzichte van een specifieke website die ze bezochten. Met andere woorden, als een gebruiker zoekt naar specifieke vraag in de zoekmachine en landt op een webpagina die niet voorziet in de gezochte zoekresultaten en de gebruiker keert terug naar Google, dan worden deze bounces bestraft. Dat heeft invloed op de ranking van die website. Als gebruikers juist wel informatieve of bruikbaar content vinden, dan beloont Google dat in de rangschikking. Met deze algometrische aanpak wordt hun ranking systeem onderhouden.

Deze Panda 4.1-update zal een penalty geven aan websites die niet voldoen aan de richtlijnen over de inhoud en een hoge bounce rate kennen. Dit omdat de bounce rate een teken is van slechte kwaliteit van de content en lage kwaliteit van trefwoorden. Panda 4.1 zet websites en bedrijven op scherp om de inhoud, bounce rate en trefwoorden te verbeteren. 7W Internet Marketing kan u daarbij helpen. Neem vrijblijvend contact met ons op om te bespreken wat de verbeteringen voor uw vindbaarheid kunnen betekenen.