Trends in domeinnamen

Het beheer van domeinnamen met een .nl-extensie is in handen van SIDN. Deze organisatie zorgt er ook voor dat de domeinen wereldwijd bereikbaar zijn. En door actief internationaal betrokken te zijn bij een veilig, stabiel internet. Jaarlijks organiseert SIDN voor haar registrars een relatiedag waarin de trends worden besproken. 7W was afgelopen week in Utrecht aanwezig en doet verslag.

Domeinnamen en bescherming van gegevens

Met de opkomst van de digitalisering krijgt privacy wetgeving veel aandacht. Dat gaat ver, want ook bij een Twitter-account, IP-adres of kentekenregistratie worden uw gegevens vastgelegd. In de nabije toekomst zal de ‘oude’ Nederlandse wet uit begin deze eeuw plaats maken voor Europese regelgeving. Daarbij geldt dat de betrokkenen per onderwerp toestemming moeten geven voor het gebruik van hun gegevens. Zelfs voor alleen het bewaren is goedkeuring (bijvoorbeeld door het aanvinken) vereist, tenzij het logisch is dat je ze vanuit hoofde van de overeenkomst gebruikt (zoals adresgegevens voor het afleveren van een bestelling).

De invloed van de domeinnaam in Google

Vanuit het perspectief van online marketing was de presentatie van Searchmetrics interessant. Dit bureau uit Duitsland onderzoekt bijvoorbeeld wat de invloed is van de domeinnaam op de ranking in Google. Martin Scholz vertelde dat Google inmiddels 6 miljard zoekopdrachten per dag verwerkt. Waar 10 jaar geleden een krachtige domeinnaam waardevol was, hebben updates als Panda, Penguin en Hummingbird nu Google veranderd van een eenvoudige zoekmachine in een intelligent instrument. Of, om met Scholz te spreken, van een ‘simple algorithm’ geëvolueerd naar een ‘learning machine’.

Martin, Scholz, SEO, Google

 

Interessant is het gegeven dat slechts 11% van de domeinnamen een relevante vermelding heeft in Google. Dus veel domeinen zijn ooit geregistreerd, maar fungeren slechts als re-direct, missen unieke, relevante en actuele content of zijn helemaal niet actief. Ruim 73% van de in Nederland geregistreerde domeinnamen hebben een .nl-extensie, maar in de zoekresultaten zijn ze slechts voor 61,8% aanwezig. Los van het feit dat internationale bedrijven, zoals Heineken en Transavia, vaak gebruik maken van een .com-extensie, is er nog wel wat te doen met de .nl-domeinen die sinds het registreren op de plank liggen. Verder wist Searchmetrics te melden dat plaatselijke registraties, zoals .berlin en .amsterdam een bescheiden marktaandeel hebben, maar wel goed vindbaar zijn in Google wanneer plaatselijke afnemers zoeken naar plaatselijk leveranciers. Beter dan via de .com- of landenextensies.

Thuiswinkel.org over Shopping Tomorrow

De overkoepelende organisatie van webshops is Thuiswinkel.org. Namens deze organisatie deelde Richard van Welie hoe het landschap voor online shopping eruit zal zien in 2020. Volgens webwinkeliers wordt dan 36% van het geld via internet uitgegeven, volgens consumenten zelfs 52%. Niet alleen de aanbieders, maar ook de techniek maakt deze ontwikkeling mogelijk. Zo heeft bijna iedereen een smartphone en kun je op steeds meer plekken gebruik maken van gratis Wifi. Dat was dit jaar al terug te zien in het tweede kwartaal, toen 74% van de Nederlanders ‘iets kocht’ via internet.

De online business in ons land groeit in 2015 met 15% in geld en 21% in volume. De toename verschilt wel per marktsegment. Van alle vliegtickets wordt bijvoorbeeld al 87% online gekocht. Andere populaire segmenten zijn food, accommodaties en entertainment. Ook Van Welie ging in op de opkomst van marktplaatsen, net als Bol.com vorige maand bij de SEOshop Connect Conference. In 2020 doen marktplaatsen volgens Thuiswinkel.org 40% van de markt. De omzet van Alibaba is nu al zo groot als het BNP van Finland.

Afname groei in .nl-domeinnamen

Directeur Roelof Meijer ging nader in op de ontwikkeling van SIDN. In 2014 kwamen er nog 142.000 .nl-domeinnamen bij (registreren nieuwe -/- opzeggingen = netto toename), waardoor de teller uitkwam op ruim 5,5 miljoen. De verwachting voor het lopende jaar is een bescheiden toename van 1% (ca. 50.000) en een gelijkblijvend aantal registraties in 2016. SIDN verlegt nu de aandacht van kwantiteit naar kwaliteit: de organisatie heeft zich tot doel gesteld om het veiligste domein ter wereld te bieden. Naast haar maatschappelijke verantwoordelijkheid ziet SIDN dat ook als commerciële propositie: veiligheid = vertrouwen = op internet belangrijk. Dat vraagt om een goede samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven, SIDN en de sector. Wat dat betreft doet Nederland het beter dan andere Europese landen.

Verder deed Meijer nog een aantal uitspraken die het vermelden waard zijn, waaronder de opmerking dat medio 2016 wellicht de extensie .bv wordt vrijgegeven. Ook werd gespeculeerd over ‘Nederland Digitaal’ als derde mainport naast Schiphol en de haven van Rotterdam. Tot slot is er een scala aan .nl domeinnamen uit het verleden die inmiddels opgezegd zijn en dus weer vrij beschikbaar. Deze zijn samengebracht onder de noemer .nl Retro. Als u zo’n domeinnaam altijd al hebt willen registreren, maar tot nu toe niet de kans hebt gehad, dan kan dat nu alsnog via registrar 7W Internet Marketing.