ZZP’ers steeds meer online

Zzp’ers halen hun opdrachten steeds vaker online binnen. Nu al wordt in iets meer dan de helft van de gevallen online het eerste contact gelegd. Dat blijkt uit de ZZP Barometer van Yacht die deze maand werd gehouden onder bijna elfhonderd ZPP’ers. Voornaamste media zijn digitale netwerken als LinkedIn, een online marktplaats of de website van de opdrachtgever zelf. Het onderzoeksresultaat betekent een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen nog slechts voor 20,2% van de opdrachten het eerste contact online werd gelegd.

De stijging is vooral te danken aan het succes van digitale netwerken als LinkedIn. “Marktplaatsen zijn vaak nog te ingewikkeld. De zzp’er wil snel en eenvoudig toegang tot opdrachten,” zegt Dick Koopman, werkzaam als directeur bij Yacht en mede-initiatiefnemer van de ZZP Barometer.

Mond-tot-mondreclame is met 78,4% nog wel steeds de belangrijkste bron van opdrachten, gevolgd door het zelf benaderen van opdrachtgevers (48,8%) en het fysiek zakelijk netwerk (47,0%). De stijging van het online verkrijgen van opdrachten zal hier in de toekomst wellicht verandering in brengen. Er zijn in Nederland ruim 940.000 ZZP’ers. Twee op de drie is al 5 jaar of langer actief als zelfstandig ondernemer.