Nieuwsbrief of E-mailmarketing

E-mail is een goed instrument om klanten op de hoogte te houden. Over nieuwe producten, aanbiedingen en zaken die zich in uw markt afspelen. Klanten weten dit ook te waarderen, zo lang de verzender het verschil begrijpt tussen spam, functionele mail, nieuwsbrieven en E-mailmarketing. De eerste twee spreken voor zich, hieronder zetten we de verschillen tussen de laatste twee uiteen.

Digitale Nieuwsbrief

U zult ze zelf ook regelmatig ontvangen: de nieuwsbrieven van bedrijven waar u ‘in het bestand zit’. Sommigen melden zich 1x per jaar in uw mailbox, vaak vlak voor de vakantie of feestdagen, anderen dagelijks, zoals bijvoorbeeld Groupon, Wehkamp, Booking en TravelBird. Kenmerken voor de Digitale Nieuwsbrief is dat alle ontvangers hetzelfde bericht binnen krijgen. De verzender vraagt zich niet af wat specifiek voor u interessant is, maar beperkt zich tot éénrichtings-communicatie. In de hoop dat hij altijd wel wat raakt als hij met hagel schiet. Wanneer het gaat om de combinatie van loyale klanten in een Business-to-Consumer markt en aantrekkelijke aanbiedingen, dan zal dat redelijk converteren. Wanneer de Digitale Nieuwsbrief echter naar minder loyale klanten wordt verzonden in een Business-to-Business markt en de berichten een algemeen karakter hebben, is de kans op conversies vrijwel nihil.

Voor wat betreft de techniek worden nieuwsbrieven soms verzonden door een grote groep ontvangers op Blind Copylist te plaatsen van een mailprogramma als Outlook, LotusNotes of Gmail. Dat komt niet echt professioneel over. Beter is het om te kiezen voor bijvoorbeeld MailChimp. Na het aanmaken van een account kunt u tot 2.000 adressen gratis verzenden. Wel verdient het aanbeveling om te werken vanuit een template die de huisstijl van uw bedrijf uitstraalt. Binnenkort zal 7W daar op deze website verder aandacht aan besteden.

Succesvolle E-mailmarketing

Vanuit het perspectief van online marketing én conversie is E-mailmarketing een interessantere optie. Daarbij is dan niet een ‘lijstje met e-mailadressen’ het vertrekpunt voor verzending, maar een goed gestructureerde database, waarin de historie van de klant en zijn belangstelling is opgeslagen. Een reisorganisatie, die zojuist een avonturenvakantie naar Siberië in zijn programma heeft opgenomen, hoeft zich daarmee dan niet te richten op een klant die elke zomer een reis boekt naar een all-inclusive resort aan de Middellandse Zee. Die klant zal juist wél belangstelling hebben voor een last-minute aanbieding in augustus voor een 5-sterren hotel in Alanya.

Succesvolle E-mailmarketing behoort tot de meest krachtige instrumenten die online ingezet kunnen worden. De techniek is gebaseerd op de koppeling tussen de database, de template en aantrekkelijke content. 7W is partner van Copernica Marketing Software, de marktleider op dit gebied. Volg de link om alles te lezen over de mogelijkheden met email marketing of neem direct contact met 7W op!