Webwinkel Vakdagen

Webwinkel Vakdagen

Deze week vonden in Utrecht de Webwinkel Vakdagen plaats, met meer dan 10.000 bezoekers de belangrijkste beurs op het gebied van E-commerce in de Benelux. Natuurlijk was ook 7W aanwezig om een aantal van de 180 presentaties bij te wonen en verslag te doen.

14 thema’s en 250 exposanten

Net als bij vorige edities van de Webwinkel Vakdagen waren de ontwikkelingen bij het inrichten en de techniek van een webshop belangrijke redenen om naar Utrecht te komen. In toenemende mate zijn doordachte standaardoplossingen beschikbaar, zoals van hoofdsponsor en 7W–partner Lightspeed. Moderne webwinkels hoeven dus niet meer tegen een hoge initiële investering op maat te worden gemaakt. Een keuze uit tientallen reeds ontwikkelde templates beperkt de inspanning en kosten aan de voorkant tot alleen het implementeren en uploaden van de producten.

Naast dit centrale thema was er veel aandacht voor randzaken waar webwinkeliers ook nadrukkelijk mee te maken krijgen. Online betalen bijvoorbeeld, met exposanten als After Pay en Buckaroo en de banken ING en ABN Amro. Ook veel aandacht voor het thema verpakkingen, logistiek en fulfilment. Bij de exposanten Kelkoo en Trusted Shops ging het om het inbouwen van ‘Customer Reviews’, terwijl Bol.com en Marktplaats hun platformen ter beschikking stelden aan webwinkels.

Partners van 7W

Tijdens de Webwinkel Vakdagen trokken een aantal partners van 7W de aandacht van bezoekers. Zoals gezegd gold dat voor hoofdsponsor Lightspeed (voorheen SEOshop) met het grootste omnichannel platform binnen Europa. Er draaien al 8.000 webwinkels op dit platform, dat dagelijks wordt geoptimaliseerd door SEO-specialisten en developers. 7W zorgt voor de implementatie, koppelingen, content en online marketing.

7W-partner Copernica is ontwikkelaar van software ten behoeve van e-mailmarketing en biedt innovatieve oplossingen als MailerQ en ResponsiveMail, waarbij data de 1:1 marketing aanstuurt. Verder exposeerden tijdens de Webwinkel Vakdagen ook onze partners OBI4wan (webcare en online monitoring) en Daisycon, met 70.000 actieve websites en 1.700 adverteerders het grootste Affiliate netwerk in Nederland.

CBS: enorme groei E-commerce

Ook dit jaar was de organisatie er weer in geslaagd een groot aantal topsprekers uit te nodigen. Onder hen Wijnand Jongen (Thuiswinkel.org), Annemarie Buitelaar (Marktplaats), Cor Molenaar (hoogleraar e-commerce), Karlijn Vogel-Meijer (KLM social media), Arno Lubrun (Facebook) en Pim van der Feltz (Google).

De Webwinkel Vakdagen bewijzen met de duizenden bezoekers, een imposante lijst van exposanten en interessante keynote speakers dat E-commerce in Nederland barst van de dynamiek en volop groeit. Dat wordt nog eens bewezen door cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deze week publiceerde. Daar waar de traditionele retail moeite heeft het hoofd boven water te houden, groeide de omzet van webwinkels die ook fysieke vestigingen hebben in 2016 met 14,9% en nam de omzet van ‘pure webshops’ zelfs met 23% toe. Ook plannen om in te stappen? 7W helpt je graag op weg!

Leave a Comment

Your email address will not be published.