Webwinkel Vakdagen

Afgelopen week vonden in de Jaarbeurs Utrecht de Webwinkel Vakdagen plaats. Tijdens dit evenement, in zijn soort het grootste in Nederland op het gebied van E-commerce, vonden 200 lezingen en workshops plaats. 7W Internet Marketing was erbij en doet verslag.

De online retail doet het goed: het afgelopen jaar werd er in Nederland zo’n 13,5 miljard Euro via internet uitgegeven, een groei van 6% ten opzichte van 2013. Het aantal transacties kwam uit op 110 miljoen. Steeds meer ondernemers zetten daarom in op de start of uitbouw van hun webwinkel. Inmiddels zijn er ook steeds meer leveranciers die op hun beurt webwinkels van producten of diensten willen voorzien; 262 van hen hadden zich aangemeld als exposant. Vanwege de diversiteit hebben wij ze ingedeeld.

Software voor webshops

Makkelijk, moeilijk, betaalbaar, duur en soms heel duur: software voor webshops werd door verschillende leveranciers aangeboden. De verschillen in Content Management Systemen waren zodanig dat bezoekers al iets van het beheer van webwinkels af moesten weten om het kaf van het koren te kunnen scheiden. Van Magento tot speciaal ontwikkelde software voor niches. In sommige gevallen maakt een SEO-module tegen meerprijs deel uit van het pakket, bij andere aanbieders is deze optie juist helemaal niet aanwezig.

Optimalisatie van webwinkels

Door de groei van het online shoppen wordt het steeds drukker in de digitale winkelstraat. Net als in de traditionele retail zullen webwinkeliers zich dus in toenemende mate van elkaar moeten proberen te onderscheiden. Optimalisatie van webwinkels ten behoeve van de vindbaarheid via zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo is daarbij bijna een vereiste. Specifiek voor SEO en SEA konden bezoekers in Utrecht bij een aantal exposanten terecht. Onduidelijk bleef waarom de optimalisatie niet direct kon worden meegenomen in de bouw en het beheer van de webshops.

Online betaaldiensten

Geen webwinkel zal kunnen bestaan zonder financiële transacties. De klant wordt in toenemende mate verschillende mogelijkheden aangeboden: iDEAL, PayPal en betaling via creditcard. Verschillende online betaaldiensten verzorgen al deze services vanaf het moment dat de bezoeker in de webshop bij de virtuele kassa komt en daarmee transformeert van een prospect in een klant. Onder meer CardGate, Pay.nl en Buckaroo behoorden tot de exposanten.

Fulfilment, verpakking en verzending

Als de klant eenmaal de webwinkel heeft weten te vinden en een bestelling plaatst, dan zal deze verzonden moeten worden. Keuze genoeg: in Utrecht stonden voldoende aanbieders van logistieke producten en diensten. Naast leveranciers van verpakkingsmateriaal waren bedrijven als DHL en Post NL met een stand vertegenwoordigd. Ook fulfilment behoort tot de mogelijkheden. In die situatie besteden webwinkels de voorraad, het verpakken en het verzenden in zijn geheel uit aan gespecialiseerde bedrijven. Zelfs het verwerken van retouren behoort tot het aanbod.

E-mailmarketing en Affiliate Marketing

Klanten vinden en klanten binden kan in 2015 ook op een eigentijdse, online manier. Zoals via E-mailmarketing en Affiliate Marketing. In beide segmenten waren partners van 7W als exposanten aanwezig: (Gold Sponsor) Copernica, Daisycon en Zanox. Bezoekers werden gewezen op de nieuwste mogelijkheden, de beheersbare kosten en de hoge percentages aan conversies die in verschillende praktijkvoorbeelden worden gerealiseerd. Meer weten of in alle rust napraten: neem contact op met 7W!

Lezingen en keynotes

Sprekers vanuit allerlei achtergronden en kennisgebieden verdeelden de verschillende podia voor 200 lezingen en keynotes in 2 dagen. De Gold Sponsors onder de eerder genoemde exposanten gaven belangstellende bezoekers een doorkijkje in de toekomst van hun vakgebied. Ook webwinkels zelf lieten zich niet onbetuigd: zo konden presentaties worden bijgewoond van Landal, Björn Borg, Van der Valk hotels, Bol.com, KLM, Spar-supermarkten en vele anderen. Onder auspiciën van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org werd de voortgang van het programma Shopping2020 gepresenteerd.

Conclusie van de Webwinkel Vakdagen

Het speelveld voor E-commerce in Nederland wordt steeds interessanter, steeds drukker en steeds professioneler. Goedbedoelde pogingen van beginnende webwinkels sneuvelen als ze niet goed zijn voorbereid, tenzij je echt in een zeldzame nichemarkt je geluk beproeft. Doe het dus goed of begin er niet aan! Bij 7W adviseren wij u graag. Ook overwegen wij om tijdens de volgende editie van de Webwinkel Vakdagen zelf als exposant en spreker aanwezig te zijn, mogelijk samen met onze partners.
Wij houden u op de hoogte.