€ 1,4 miljard online advertenties

€ 1,4 miljard online advertenties

Het adverteren via internet heeft in Nederland de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Uit recent onderzoek van Deloitte, in opdracht van de brancheorganisatie voor digitale marketing IAB Nederland, blijkt dat de omzet in 2014 in deze sector € 1,4 miljard bedroeg. Dat is ruim 11% meer dan in het voorgaande kalenderjaar. Naar verwachting zal de groei zich in 2015 in een vergelijkbaar tempo voortzetten.

Mobiel adverteren

De toename kwam vooral uit twee segmenten: mobiel adverteren (plus 82%) en video advertising (plus 30%). In het geval van mobiel adverteren was vooral de app populair. Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland: “De brede acceptatie van mobiel als advertentiemedium is het begin van acceptatie van de mobiel als marketinginstrument. Dit geeft de komende jaren enorme verdere groeimogelijkheden en zal de digitale en fysieke vormen van marketing, zoals bijvoorbeeld in retail dichter bij elkaar brengen.”

Video advertising

De verschuiving in bestedingen aan advertenties van TV-budget naar online is de drager voor de sterke groei van video advertising. Inmiddels worden online video-advertenties een steeds belangrijker onderdeel van de marketingmix en bedraagt de omvang van online video-advertising in Nederland al 1/6 deel van het totale display-advertisingbudget.

Programmatic Trading

Een soort vrije markt voor vraag naar en aanbod van online advertenties: zo kan Programmatic Trading het beste worden omschreven. Het handelen vindt volledig geautomatiseerd plaats door computeralgoritmes. Tot de ‘handelswaar’ behoren banners, video en interruptive. Dit marktsegment liet afgelopen jaar een toename zien van bijna 40%.

Online Ad Spend Study

De Online Ad Spend Study wordt in opdracht van IAB Nederland uitgevoerd door Deloitte Digital, dat zich onder meer bezighoudt met de impact van digitale kanalen op het businessmodel van bedrijven. Dit jaar zijn voor het onderzoek 40 grote Nederlandse internetuitgevers ondervraagd. “Terwijl vorig jaar de groei in display advertising voornamelijk toe te schrijven was aan de grote internationale partijen, hebben de lokale uitgevers het dit jaar ook goed gedaan,” zegt Roel van Rijsewijk van Deloitte.

Overweegt u om te profiteren van deze trend en ook online te gaan adverteren? Laat u dan begeleiden door een bureau met verstand van zaken: 7W Internet Marketing. Onze online marketeers hebben een ruime ervaring in het opzetten van campagnes in verschillende marktsegmenten. Naast de productie van banners en online video houden wij ons ook bezig met affiliate marketing, advertentieprogramma’s en de synchronisatie met andere (social) media. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Lees meer over webvideo >

Lees meer over online adverteren >

Lees meer over Affiliate Marketing >

Contact opnemen met 7W >