SEOshop Connect Conference

Woensdag 28 oktober j.l. vond voor de eerste maal de Connect Conference plaats in Utrecht. Tijdens dit evenement, georganiseerd door 7W-partner SEOshop, werd de stand van zaken behandeld op het gebied van e-commerce. Wij delen graag met u wat besproken is.

Trends in online shoppen

De aftrap was voor SEOshop zelf. Medeoprichter Ruud Stelder ging in op de trends in online shoppen. Hij stelde vast dat mobile commerce steeds verder groeit, mede door nieuwe betaalmogelijkheden. Zo heeft WeChat binnen vier jaar al 600 miljoen gebruikers in China en kan er via een wallet WhatsApp worden afgerekend. SEOshop verwacht die functie straks ook in Facebook. Om in de behoefe aan mobiele webshops te voorzien zijn er in de SEOstore nu al 1.000 responsive ‘themes’ beschikbaar.

Stelder ging ook in op het belang van het snelheid van laden van webpagina’s en stel dat het de grootste ‘conversie-killer’ is als dat te traag gebeurt. In relatie tot e-business modellen noemde hij internationalisatie, de forse toename in het BTB-segment en het feit dat steeds meer groothandels kiezen voor online verkoop. Naar verwachting gaat social commerce (de rol die Facebook en andere platformen spelen) een substantieel deel van de totale traffic naar webwinkels genereren. Tot slot werd het belang van omnichannel, personalisatie en verzendgemak toegelicht.

Google: de toekomst van online adverteren

Namens zoekmachine Google was Joris Merks aanwezig voor de eerste keynote. Hij ging in op de toekomst van online adverteren. Merks kent als geen ander de trends, want hij onderhoudt contacten met de 50 grootste adverteerders van Google in Nederland. Hij stelt vast dat er een duidelijk verschil is tussen merkenbouwers en digitaal specialisten, terwijl grote merken juist steeds meer digitaal gaan.

Een mooi voorbeeld is de kleurenshampoo in het assortiment van Unilever. In plaats van een standaard benadering kiest deze merkengigant voor het inzetten van Vloggers. Dat zijn consumenten die thuis het product (in dit geval de shampoo) gebruiken en hun ervaringen delen in korte video’s. De kracht van deze aanpak schuilt in de herkenning door andere consumenten. De een adviseert zo de ander, terwijl de kosten van deze aanpak ook nog eens heel laag zijn. Ook Wehkamp heeft deze trend goed begrepen; kijk maar eens op hun inspiratiepagina.

Marketing software

Copernica: relevante 1:1 communicatie

In de deelsessies beet Copernica Marketing Software het spits af. Ralph van den Broek van deze 7W-partner ziet duidelijk overeenkomsten tussen fysieke winkels en e-mailmarketing. In een winkel wordt je persoonlijk geholpen. Til ook je digitale uitingen naar dat niveau, is zijn advies. Zet productaanbevelingen om in relevante persoonlijke communicatie. Begrijp de route die bezoekers afleggen van interesse naar aankoop. Bij relevante 1:1 communicatie ligt de conversie 18x zo hoog als bij het versturen van een algemene nieuwsbrief!

Copernica gaf bezoekers aan de sessie een aantal kant-en-klare tips mee: achtergelaten winkelwagentjes (de ‘abandoned shopping carts’) zijn geld waard, zorg voor opvolging! Servicegevoelige producten lenen zich uitstekend voor e-mailmarketing (onderhoudsbeurt of tijd voor vervanging) en dat geldt ook voor loyaliteitsprogramma’s. Het advies van Van den Broek: gebruik de techniek om klanten het gevoel te geven dat ze speciaal zijn.

Daisycon: Affiliate Marketing in drie stappen

Binnenkort zal 7W dieper ingaan op de mogelijkheden met Affiliate Marketing. De bijdrage van onze partner Daisycon is wat dat betreft een goede leidraad voor eigenaren van webshops die graag meer gericht verkeer naar zich toekrijgen. Patrick Kliphuis legde namens Daisycon uit dat consumenten daarbij door drie fasen gaan: globale interesse, vergelijken / meer interesse en afronding. Een succesvolle keuze voor verschillende platformen hangt sterk af van de fase waarin de consument zich bevindt.

Kliphuis behandelde de verschillende afrekenmodellen (CPS, CPC, CPL en fixed fees) en wat webshop eigenaren en hun webbureaus kunnen doen om campagnes tijdens de looptijd zo goed mogelijk te laten slagen: inrichten, beheren en optimaliseren. Daarbij is de goede samenwerking tussen publishers en affiliates essentieel.

E-commerce

Bol.com: de rol van market places

Na de lunch was het podium voor Machiel Tiddens van Bol.com, met 5,5 miljoen klanten en 70.000 orders per dag één van de belangrijkste spelers op het gebied van e-commerce in Nederland. Tiddens ziet de wereldwijde omzet op het gebied van online shoppen (nu 1 triljard Dollar) tot en met 2018 jaarlijks met circa 15% toenemen. Maar hij voorziet daarin vooral een rol voor de zogenaamde marktplaatsen: eBay en Markplaats in het CTC-segment, Amazone en Bol.com in het BTC en Alibaba in BTB. Opvallend: zeven platformen doen wereldwijd 69% van de business, maar slechts 1 op de 3 Nederlandse retailers ziet deelname zitten.

Bol.com gelooft in sterke marktplaatsen en stelt zijn eigen platform daartoe open. De focus ligt op steeds betere logistiek en het beter later scoren van deelnemende winkeliers. Uitbreidingsmogelijkheden zitten in snelle levering, ‘seller tools’ als vergelijken en Best Buy, API-koppelingen en beleving door middel van merkenpagina’s.

Maurits Kaptein: beïnvloedingsprofielen in de online marketing

Hoe ben je in staat om via de digitale weg consumenten te beïnvloeden? Dr. Maurits Kaptein is onderzoeker en verbonden aan de Radboud Universiteit. Hij verbaasde zich erover dat bezoekers aan een online boekenshop minder dan 5% converteren, terwijl dat percentage in fysieke boekenwinkels meer dan 50% bedraagt. Hij ziet een aantal technieken die helpen om ook online beter te scoren.

– Sociaal: mensen zijn kuddedieren, als de één iets doet is de ander geneigd om dat ook te doen.

– Schaarste: als de aanbieding bijna is uitverkocht, neemt de kans op conversie toe. Daar maakt bijvoorbeeld Booking.com handig gebruik van.

– Autoriteit: aanbevolen door een aansprekende naam helpt om tot een hogere conversie te komen, zoals een reis die wordt aanbevolen door Lonely Planet.

– Liking: gezamenlijk producten of diensten leuk vinden. Het principe achter Facebook.

– Reciprociteit: als jij wat voor mij doet, dan doe ik wat voor jou.

– Consistentie: consumenten die producten op hun wishlist plaatsen zullen die op een later moment vaker bestellen dan consumenten die dat niet doen.

SEOshop, Connect, Conference

Introductie van SEOshop 2

Als afsluiting van de dag vond de introductie van SEOshop 2 plaats. Een team van developers heeft gewerkt aan het eigentijds en klantvriendelijk inrichten van dit Saas-platform. Door de schaalgrootte blijven de kosten laag. Er vinden doorontwikkeling en automatische updates plaats. De backoffice fungeert als API en er is veel meer rust in de beheerapplicatie tot stand gebracht.

Inmiddels zijn er ook zo’n 150 Apps gebouwd ter ondersteuning van SEOshop, waaronder een aantal interessante op het gebied van A/B-testen, WhatsApp-klantenservice, Social Sharing, Mega-opruiming en uitgebreide zoekfunctie.

Samenvattend smaakt deze eerste Connect Conference naar meer. E-commerce evolueert in een hoog tempo en inzicht in de mogelijkheden is een belangrijk instrument om de kansen te benutten. Neem als (aankomend) webwinkelier vrijblijvend contact met 7W op als u graag nader van gedachten wilt wisselen over onderwerpen die in dit verslag worden behandeld!