Online verkoop tijdens de Coronacrisis

Online verkoop tijdens de Coronacrisis

Ons leven zal de komende weken tot maanden drastisch anders verlopen dan dat we tot kortgeleden gewend zijn geweest. Dat heeft ook grote gevolgen voor de manier waarop consumenten en zakelijke afnemers hun aankopen doen. Als gevolg van COVID-19 en de overheidsmaatregelen om verdere besmetting te voorkomen, zullen veel bedrijven noodgedwongen hun marketingmodel moeten aanpassen om te kunnen overleven. De nadruk leggen op online verkoop ligt dan voor de hand.

Met de beelden van grote aantallen bezoekers, aan bijvoorbeeld bouwmarkten, nog vers in het geheugen realiseert bijna iedereen zich dat dit weliswaar bijdraagt aan de omzet van deze winkels, maar ook aan verspreiding van corona. Ook het kabinet neemt maatregelen, zodat er nog maar een beperkt aantal klanten per winkel toegelaten worden. De beste manier om nieuwe besmettingen te voorkomen is natuurlijk dat iedereen thuisblijft en helemaal geen contact met elkaar heeft.

Tegelijkertijd vragen mensen zich thuis af hoe zij hun dagen gaan vullen. Nu horeca en musea gesloten zijn, sportwedstrijden afgelast en sociale contacten tot een minimum worden beperkt slaat de verveling toe. Dan ligt het voor de hand om online te gaan shoppen. Om spullen te bestellen voor de tuin bijvoorbeeld, of om te klussen in huis. En waarom niet de kledingkast aanvullen als de lente is begonnen de zon doorbreekt ? Kopen via internet is een veilige oplossing in tijden dat iedereen goed moet opletten om afstand te bewaren ten opzichte van andere klanten en winkelpersoneel.

Veilig online shoppen

Betalen vindt online sowieso al virtueel plaats. Er vinden geen transacties plaats met fysieke overdracht van geld. Ook wat betreft thuisbezorgen zijn maatregelen getroffen. Zo bezorgt PostNL de pakketjes nog maar tot 1,5 meter vanaf de voordeur. Als de klant moet tekenen voor ontvangst doet de bezorger dat door de laatste drie cijfers van iemands geboortedatum in te vullen. Op deze manier kan zakendoen gewoon doorgaan, terwijl alle maatregelen van de overheid in acht worden genomen. En omdat veel werknemers deze weken noodgedwongen toch al achter hun laptop thuis aan de gang zijn, kan dat bestellen ook gewoon tijdens ene kopje koffie in de baas zijn tijd.

De waarheid gebiedt te zeggen, dat er wel grote verschillen zijn tussen de branches. In de reisbranche en toeristische sector ligt momenteel alles plat. Consumenten zijn, om begrijpelijke redenen, terughoudend in het boeken van een vliegreis of een weekendje weg. Restaurants ontvangen geen nieuwe reserveringen zolang onduidelijk is wanneer zij weer opengaan. En toegangskaarten voor evenementen worden tijdelijk helemaal niet meer verkocht. Maar webwinkels voor kleding en boeken draaien bovengemiddeld. Dat geldt ook voor de doe-het-zelf branche. En de supermarkten draaien momenteel online topomzetten, die nog veel hoger liggen dan in de week voor Kerstmis.

Zakendoen via internet

Webwinkels zouden zelfs een cruciale rol kunnen spelen wanneer Nederland helemaal tot stilstand zou komen als gevolg van een totale lockdown. Redenen genoeg voor ondernemers om in deze moeilijke tijden maximaal in te zetten op online. In de eerste plaats om zelf te overleven, maar ook om de cashflow in stand te houden, klanten optimaal van dienst te zijn en waarde toe te voegen in een periode dat iedereen het moeilijk heeft en op elkaar is aangewezen. (Intensivering van) zakendoen via internet is veilig en kan relatief snel worden geïmplementeerd. Via een website, webshop, nieuwsbrieven, social media en online adverteren. Allemaal zaken waar 7W jarenlange ervaring in heeft en ondernemers in kan ondersteunen die dat niet hebben.

Onze werkzaamheden kunnen wij op afstand uitvoeren. Snel en professioneel. Zodat er ook op korte termijn (weer) resultaten kunnen worden geboekt. Bel vandaag nog met 7W in Castricum op 0251 – 657260 of stuur een bericht zodat we de mogelijkheden kunnen bespreken. Tot snel en blijf vooral gezond!

Leave a Comment

Your email address will not be published.