Mobile Friendly bepaalt ranking

Zoekmachine Google voert regelmatig updates door. Daarbij wordt het algoritme aangepast op basis van nieuwe inzichten. Vaak brengt dat verschuivingen met zich mee in de ranking (weergavelijst) die een beperkte impact hebben. De komende update op 21 april zal naar verwachting veel ingrijpender gevolgen hebben. Vanaf die dag gaat de geschiktheid van websites voor mobiele toepassingen meetellen in de zoekresultaten. De aanstaande update wordt daarom al aangeduid als ‘Mobilegeddon’.

Mobile Friendly-label

Tot op heden werden updates als Panda en Penquin beschouwd als het meest omvangrijk voor wat betreft het algoritme van Google. Nu meer dan de helft van alle zoekopdrachten op tablets en smartphones wordt gedaan vindt de zoekmachine de tijd rijp om mobielvriendelijke websites te belonen. Als uw website, webshop of boekingssite door Google een ‘Mobile Friendly’-label krijgt toebedeeld, dan zult u na 21 april hoger in de ranking staan. Zonder dat label ziet u een, mogelijk door de jaren heen zorgvuldig opgebouwde, hoge positie verloren gaan. Concurrenten, die wel Mobile Friendly zijn, halen u dan in. Zeker wanneer de zoekopdracht wordt uitgevoerd met een mobiel apparaat. Experts verschillen nog van mening over het effect op de ranking op desktops.

Quote van wat Google er zelf over zegt op het Webmaster Blog: “This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”

Google beoordeelt de geschiktheid van weergave op tablets en smartphones op een aantal criteria:

  • Is de tekst groot genoeg om te lezen?
  • Past de inhoud binnen de breedte van het scherm?
  • Zit er voldoende ruimte tussen de links, zodat ze geselecteerd kunnen worden?
  • Staat de viewport voor mobiel ingesteld?
  • Zijn de plug-ins compatible?

U kunt de beoordeling zelf testen. Volg de link naar de Mobielvriendelijke test van Google en vul uw domeinnaam in. Binnen enkele seconden weet u waar u na 21 april aan toe bent.

Mobielvriendelijke website laten maken

Wanneer u na de test door Google in groene letters wordt gefeliciteerd, dan zit u goed. Als u één of meerdere rode kruisen ziet verschijnen, of zoals Google het zelf noemt: ‘critical mobile usability errors’, dan hebt u een potentieel probleem. Als u dat graag, en bij voorkeur op korte termijn, wilt voorkomen dan kunt u kiezen uit een aantal oplossingen:

  1. Een speciale mobiele versie laten maken van de site;
  2. De bestaande versie laten upgraden naar een responsive website;
  3. Een beperkt aantal functies uit de site onderbrengen in een app;
  4. Een nieuwe, mobielvriendelijke website laten maken.

Voor al deze opties is 7W Internet Marketing u graag van dienst. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie. Wacht niet te lang: de tijd dringt en ook andere ondernemers vragen 7W om het Mobile Friendly-label nog voor de Google update op 21 april veilig te stellen!

Klik hier voor de Mobile Friendly-test van Google >

Klik hier voor de contactgegevens van 7W >