Webwinkel Vakdagen 2016

Webwinkel Vakdagen 2016

Het online shoppen groeit explosief in Nederland. In 2015 werd bijna 17% meer via internet besteld dan een jaar eerder. Ook het aantal webwinkels neemt toe. Van 5.000 in 2007 tot 30.000 nu, een verzesvoudiging in acht jaar. Dat betekent weer meer werk voor bureaus als 7W Internet Marketing en voor betaalspecialisten, leveranciers van verpakkingen en transporteurs. Zij kwamen afgelopen week samen tijdens de Webwinkel Vakdagen 2016 in Utrecht. 7W was erbij en blikt zowel terug als vooruit.

De ‘Customer Journey’

Nu het aanbod via internet toeneemt, wordt het steeds belangrijker om klanten online een goede ervaring mee te geven. Dat stelt hoge eisen aan professioneel webdesign en online marketing. Als een klant een website, boekingssite of webshop bezoekt moet hij zich thuis voelen. Zijn of haar visuele zintuigen moeten worden geprikkeld in combinatie met content waar hij naar op zoek is en goed werkend functionaliteiten (snel, betrouwbaar, gemakkelijk, overzichtelijk). Tijdens de Webwinkel Vakdagen werden diverse, goed bezochte workshops gegeven op het gebied van deze zogenaamde Customer Journey.

Ontwikkelingen online betalen

Op het gebied van online betalen gebeurt het een en ander. Nu we inmiddels gewend zijn aan credit card, PayPal en iDEAL hebben een aantal payment providers een nieuwe trend ingezet: achteraf betalen. Voor de eigenaar van de webwinkel is dat niet zozeer een technische ontwikkeling, maar meer een marketing vraagstuk. De providers zijn feitelijk kredietverzekeraars. In ruil voor een aantal procenten van de omzet nemen zij de incasso over. De ervaring leert inmiddels dat het aantal conversies met circa 20% toeneemt wanneer de ze vorm van betalen wordt aangeboden aan de klant. Afwegen dus of u op zoek bent naar meer omzet of meer marge.

De grens over

Wanneer een webwinkel eenmaal succesvol is in eigen land, is het vanuit online marketing perspectief geen grote stap om ook in het buitenland aan de slag te gaan. Tijdens de Webwinkel Vakdagen gingen sprekers in hun inleiding in op de kansen en uitdagingen voor ‘Cross Border’, waarbij met name Duitsland aan bod kwam. Webwinkeliers die al langer de grens over gaan kennen de mogelijkheden én de beperkingen van Google Translate, dus presenteerden zich ook een aantal vertaalbureaus met een eigen stand en hun diensten.

Verpakking en verzending Webwinkel Vakdagen

 

Verpakking en verzending

Goede logistiek verdient veel aandacht. De consument verwacht snelle levering in een correcte, betrouwbare verpakking. Naast bekende namen als DHL en PostNL waren daarom ook leveranciers van verpakkingsmaterialen aanwezig, evenals stands van specialisten in warehousing, fulfilment, track’n’trace en transportverzekeringen. Nu nog een goede oplossing vinden om het aantal retouren te beperken.

Conversie optimalisatie

Als de bezoeker eenmaal virtueel binnen is, dan wil de webwinkelier hem graag tot actie laten overgaan. Bij voorkeur een directe bestelling, maar ook andere conversies kunnen belangrijk zijn: het aanvragen van een offerte, het delen van pagina’s met anderen, zich opgeven voor de nieuwsbrief en het aanmaken van een wensenlijstje bijvoorbeeld. Veel inspanningen in de online marketing zijn daarom gericht op de conversie optimalisatie. Op de Webwinkel Vakdagen werd dit onderwerp tijdens verschillende keynotes diepgaand behandeld. Ook op stands van een aantal exposanten, waaronder de 7W-partners Copernica Marketing Software, OBI4wan en Lightspeed (voorheen SEOshop) kwam dit geregeld aan de orde in gesprekken met geïnteresseerde bezoekers.

Waardering en klantbeoordelingen

De mening van anderen telt steeds zwaarder in het proces van online shoppen. Al langer worden waarderingen op reiswebsites en bijvoorbeeld Tripadvisor bekeken voordat consumenten gaan reserveren. Die trend is ook steeds duidelijk zichtbaar bij webwinkels. Aanbieders als Kiyoh en Trustpilot waren als exposant in Utrecht aanwezig om de mogelijkheden met het publiek te delen.

Een eigen webshop

Overweegt u een eigen webshop te starten of bent u al langer webwinkelier en toe aan een volgende stap? Was u niet in de gelegenheid om de Webwinkel Vakdagen 2016 te bezoeken of juist wel en wilt u daar nog eens rustig over napraten met specialisten? Maak dan een afspraak met 7W! Wij helpen u om door de bomen het bos weer te zien.