E-mailmarketing

Wanneer je met enige regelmaat een algemene nieuwsbrief uitstuurt of al jouw klanten vlak voor Kerstmis alvast een gelukkig nieuwjaar wenst, dan volstaat een lijst met e-mailadressen die je bijhoudt in Excel of een CRM-pakket. Alle ontvangers krijgen dan hetzelfde bericht. Dat werkt snel, tamelijk eenvoudig en tegen lage kosten. Je hebt voor deze toepassing ook geen geavanceerde email marketing software nodig. De ervaring leert echter dat de conversie op dit soort uitingen betrekkelijk laag ligt.

Persoonlijke benadering

Veel beter rendeert het persoonlijk aanspreken van klanten en prospects, de zogenaamde 1:1 marketing. Stel: je hebt een webshop en verkoopt online sportkleding. Dan is het verstandig om de informatie waarover je beschikt te koppelen aan de email database. Als klant Frank de Jong uit Terneuzen aan hardlopen doet en hij heeft eerder Adidas schoenen besteld in maat 43 en een blauw shirt van hetzelfde merk in maat XL, dan kun je Frank 1:1 benaderen wanneer je in de uitverkoop nog kleding van Adidas beschikbaar hebt in zijn maat en favoriete kleur. Of als deze fabrikant een revolutionaire nieuwe lijn hardloopschoenen voor heren introduceert. Door email marketing te benaderen vanuit een goed gestructureerde database kan het conversiepercentage (dat is het aantal relaties dat actie onderneemt als je ze per e-mail benadert) oplopen tot wel 80%.

Lisa: “Kan ik je helpen om jouw data­base geld te laten op­leveren?”

Naast de goede inrichting van de database is het zaak om aandacht te besteden aan de email template. Je wilt toch niet jouw aanbieding of laatste nieuws versturen als een kil, zakelijk Outlook-bericht? De oplossing is een een responsive email template. Feitelijk is dat een soort sjabloon, waarin alle e-mailmarketing uitingen plaatsvinden. De content (teksten, afbeeldingen, links, ‘call to action’) kunnen verschillen, maar de template wordt consistent gebruikt en moet betrouwbaar geopend kunnen worden in alle email programma’s als Outlook, Lotus Notes, en Gmail.

Het belang van responsive

Vanzelfsprekend zal de template vandaag de dag wel responsive moeten zijn. Jouw relaties openen hun email namelijk op verschillende devices. Zeker in Business to Consumer markten doet meer dan de helft dat nu al op zijn of haar smartphone. Bedenk daarbij dat de email vooral bedoeld is om de interesse te wekken. Een boeiend onderwerp en goede techniek bepalen of de mail wordt gelezen. Een goede responsive email template, korte en krachtige inhoud en een aantrekkelijk aanbod bepalen of de ontvanger de backlink of ‘call to action’ zal aanklikken om verder te lezen op jouw website, in de webshop of online zal willen boeken.

Nick: “In een kort gesprek komen wij samen tot een aanpak die werkt!”

Om het geheel van email database, template en content goed te laten functioneren is het van belang om te kunnen vertrouwen op professionele email marketing software. 7W maakt gebruik van de krachtige oplossingen van de marktleiders op dit gebied: Spotler, Mailchimp en Copernica. Binnen deze email marketing software is het mogelijk om campagnes voor te bereiden, ingepland te versturen, selecties te maken, en alle resultaten gedetailleerd te volgen en analyseren.

Spotler, Mailchimp en Copernica

Daarnaast bieden Spotler, Mailchimp en Copernica allerlei extra tools voor het automatiseren van multichannel campagnes. Zo kun je geselecteerde relaties direct, dus 1:1, aanspreken via e-mail, sms, landingpagina’s en PDF. Ook kun je enquêtes en klanttevredenheidsonderzoeken doen, facturen versturen, relaties herinneren aan bijvoorbeeld een servicebeurt en onbeperkt opvolgacties instellen. Het beheer van al deze functies vindt plaats vanuit één applicatie.

Veel bedrijven in het MKB, en ook grotere bedrijven als Van der Valk hotels, Exact en Landal Greenparks werken met deze toepassing. Als partner van Spotler, Mailchimp en Copernica email marketing software adviseert 7W je graag over de mogelijkheden.

Yvonne: “Met behulp van de uit­gebreide statis­tieken van Coper­nica valt er ook meer uit jouw mailingen te halen!”

Naast de technische mogelijkheden en marketing kansen is het van belang de opt-in wetgeving te vermelden die in Nederland geldt voor E-mailmarketing. Kort gezegd komen de regels erop neer dat de ontvanger akkoord moet gaan met de toezending van een e-mail met een commerciële boodschap. Dat kan op verschillende manieren: door zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief, door een hokje ‘houd mij op de hoogte’ op je site ‘aan te vinken’, door een visitekaartje achter te laten op een beurs (wel duidelijk vermelden!) en via andere manieren waarbij vooraf duidelijk is dat jij doet aan e-mailmarketing.

belang van opt out én opt in

Om misverstanden te voorkomen is het verstandig om in de uiting te vermelden hoe men in de database terecht is gekomen. Ook moeten ontvangers altijd in de gelegenheid worden gesteld om zich uit te schrijven, de opt-out.

De e-mailmarketing specialisten van 7W adviseren je graag over de goede inrichting van uw database en de koppeling van jouw webshop (Magento, WooCommerce, Lightspeed of ander platform) met Copernica Marketing Software. Onze designers hebben een lange ervaring met het bouwen van responsive e-mailtemplates, die zich uitstekend laten openen in alle mailprogramma’s (Outlook, Lotus Notes, Gmail e.a.). Neem contact met 7W op voor een vrijblijvende afspraak om de mogelijkheden te bespreken!

Yvonne: “Behaal nóg meer rende­ment door jouw web­shop aan Coper­nica te koppe­len!”