Zoekmachine Google voert regelmatig updates door. Daarbij wordt het algoritme aangepast op basis van nieuwe inzichten. Vaak brengt dat verschuivingen met zich mee in de ranking (weergavelijst) die een beperkte impact hebben. Een update op 21 april 2015 heeft veel ingrijpender gevolgen hebben. Sinds die dag telt de geschiktheid van websites voor mobiele toepassingen mee in de zoekresultaten. De update wordt sindsdien aangeduid als ‘Mobilegeddon’.
Mobile Friendly-label
Tot april 2015 werden updates als Panda en Penquin beschouwd als het meest omvangrijk voor wat betreft het algoritme van Google. Nu meer dan de helft van alle zoekopdrachten op tablets en smartphones wordt gedaan vond de zoekmachine de tijd rijp om mobielvriendelijke websites te belonen. Als jouw website, webshop of boekingssite door Google een ‘Mobile Friendly’-label krijgt toebedeeld, dan sta je sinds april 2015 hoger in de ranking dan voorheen. Zonder dat label zie je een, mogelijk door de jaren heen zorgvuldig opgebouwde, hoge positie verloren gaan. Concurrenten, die wel Mobile Friendly zijn, hebben je dan ingehaald. Zeker wanneer de zoekopdracht wordt uitgevoerd met een mobiel apparaat. Experts verschillen nog van mening over het effect op de ranking op desktops.
Quote van wat Google er zelf over zei op het Webmaster Blog: “This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.”
Mobiel Friendly bepaalt ranking bij Google
Google beoordeelt de geschiktheid van weergave op tablets en smartphones op een aantal criteria:
- Is de tekst groot genoeg om te lezen?
- Past de inhoud binnen de breedte van het scherm?
- Zit er voldoende ruimte tussen de links, zodat ze geselecteerd kunnen worden?
- Staat de viewport voor mobiel ingesteld?
- Zijn de plug-ins compatibel?
Jij kunt de beoordeling zelf testen. Volg de link naar de Mobielvriendelijke test van Google en vul jouw domeinnaam in. Binnen enkele seconden weet je waar je aan toe bent.
Mobielvriendelijke website laten maken
Wanneer je na de test door Google in groene letters wordt gefeliciteerd, dan zit je goed. Als je één of meerdere rode kruisen ziet verschijnen, of zoals Google het zelf noemt: ‘critical mobile usability errors’, dan heb je een potentieel probleem. Als je dat graag, en bij voorkeur op korte termijn, wilt voorkomen dan kun je kiezen uit een aantal oplossingen:
- Een speciale mobiele versie laten maken van de site;
- De bestaande versie laten upgraden naar een responsive website;
- Een beperkt aantal functies uit de site onderbrengen in een app;
- Een nieuwe, mobielvriendelijke website laten maken.
Voor al deze opties is 7W Internet Marketing je graag van dienst. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.
Klik hier voor de Mobile Friendly-test van Google >
Klik hier voor de contactgegevens van 7W >