Google Ads nieuwe naam voor online adverteren

Google Ads nieuwe naam voor online adverteren

Na 18 jaar verdwijnt deze week de naam ‘Google Adwords’. Er zijn het laatste decennium zoveel vernieuwingen geweest in online adverteren, dat de zoekmachinegigant het tijd vindt voor een nieuw ‘merk’. Vanaf 24 juli 2018 worden daarom Search, Display, Video en App samengebracht onder de naam Google Ads.

Google Ads biedt nieuwe kansen voor lokale bedrijven

Behalve de verandering van naam en logo zal er op korte termijn nauwelijks iets wijzigen in de weergave en prestaties van bestaande advertenties. De verwachting is ook dat het bod, dat nodig is om (boven de organische zoekresultaten …) getoond te worden, geen invloed zal ondervinden van de vernieuwingen bij Google. Daarmee zal voor de meeste campagnes de Cost per Click (CPC) min of meer hetzelfde blijven, tenzij de CPC voor specifieke campagnes wordt beïnvloed door andere oorzaken dan de aanpassingen door Google zelf.

Het vernieuwde programma richt zich vooral op kleine bedrijven, die nog geen –of niet optimaal- gebruik maakten van de mogelijkheden om online te adverteren. De gedachte hierachter is dat ‘Machine Learning’ het werk voor deze adverteerders uit handen neemt, zodat die er bijna geen tijd of aandacht aan kwijt zijn en zich dus volledig kunnen concentreren op hun core business. Bedrijven beperken zich tot het opgeven welk doel ze willen behalen (leads, aankopen, winkelbezoeken), in welke regio en met welk budget ze willen adverteren, en Google doet de rest.

Machine Learning genereert responsive zoekadvertenties

In Google Ads geven adverteerders maximaal vijftien advertentiekoppen en vier beschrijvingsregels op. Door geautomatiseerd te testen, wordt geleidelijk zichtbaar welke combinaties het beste scoren voor specifieke zoekopdrachten. Daarbij is de context van de zoekopdracht leidend. Deze vorm van Search Engine Advertising (SEA) wordt Machine Learning genoemd. De weergave wordt steeds geoptimaliseerd voor verschillende schermen, zodat er sprake is van responsive zoekadvertenties. Volgens Google worden er met deze ‘smart campaigns’ gemiddeld vijftien procent meer bezoekers gegenereerd.

Is er dan verder geen kennis meer nodig voor online adverteren en kan iedere ondernemer of marketeer vanaf nu vertrouwen op Machine Learning? Dat valt voorlopig tegen: voor geautomatiseerde intelligentie is namelijk veel data nodig. Dus flinke budgetten, terwijl de voordelen van Google Ads vooral bedoeld zijn voor kleine bedrijven die lokaal adverteren. Daarbij is onze ervaring dat de ‘adviezen’ die Google al langer geeft om meer resultaten uit campagnes te halen, in veel gevallen niet goed bruikbaar zijn. Soms staan de aanbevelingen zelfs haaks op producten, diensten of de doelgroep die de adverteerder probeert te bereiken. Succesvol adverteren via Google blijft dus de komende jaren nog gewoon mensenwerk.

Aan de gang met Google Ads, YouTube en lokale campagnes

Heb jij een winkel of restaurant en wil je eens gaan proberen of Google Ads voor jou werkt? Dan kun je vanaf deze week aan de gang voor de advertenties die weergegeven worden rondom de zoekresultaten. Denk ook aan de mogelijkheden om te adverteren via YouTube. Dagelijks kijken mensen (wereldwijd) ruim een miljard uur video. Dat zijn niet alleen speelfilms. YouTube wordt vaak gebruikt als informatiebron door mensen die plannen hebben om een product aan te schaffen. Het kan jouw commerciële doelen ondersteunen als jouw videoadvertentie op het juiste moment aan de juiste doelgroep wordt weergegeven.

Verder wordt Google vaak gebruikt voor zoekopdrachten met de toevoeging ‘bij mij in de buurt’. Consumenten zoeken in die gevallen een winkel in de regio die zij fysiek kunnen bezoeken. Daarom introduceert Google nu de optie voor ‘lokale campagnes’, speciaal bedoeld om winkelbezoeken te genereren. Om deze vorm van adverteren te laten slagen is het wel van belang om alle online uitingen op elkaar af te stemmen en over professioneel advertentiemateriaal te beschikken. Als Google Partner kan 7W je daar uitstekend bij helpen. Neem contact op via 0251- 65 72 60 of bezoek onze website voor meer informatie!

Leave a Comment

Your email address will not be published.