Social media trends 2018

Social media trends 2018

Al sinds 2010 doet Newcom Research & Consultancy jaarlijks onderzoek naar de ontwikkeling van Social Media in Nederland. In januari voor de achtste keer op rij, met dit jaar maar liefst 6.783 deelnemers van 15 jaar en ouder. 7W zet de belangrijkste resultaten op een rij.

WhatsApp het grootste platform in 2018

Hoewel je erover kunt discussiëren of het een sociaal medium is als alle anderen, of meer een korte berichtenservice, duidelijk is wel dat WhatsApp het meest gebruikt is van alle media. Er maken 11,5 miljoen Nederlanders gebruik van, waarvan 8,3 miljoen dagelijks.

Facebook heeft 7,6 miljoen dagelijkse gebruikers

Interessant is de positie van Facebook. Het is na WhatsApp het grootste platform met in Nederland 7,6 miljoen dagelijkse gebruikers, maar voor het eerst loopt dat gebruik nu terug. Aangezien er steeds meer senioren actief zijn op Facebook, zit die terugloop vooral in de afnemende belangstelling bij jongeren onder de 20 jaar. Zij zijn vooral op Instagram en Snapchat te vinden.

Instagram de snelste groeier

Zowel het totale als het dagelijkse gebruik neemt het snelste toe bij Instagram. Drie op de vier jongeren (73%) in de leeftijd van 15 tot 19 jaar heeft een profiel bij dit medium, maar ook bijna een op de vier (22%) mensen van 40 tot 64 jaar. Alle categorieën samen zijn goed voor 2,1 miljoen dagelijkse gebruikers.

YouTube vooral om te kijken

Maar liefst 8,8 miljoen Nederlanders maken gebruik van YouTube, maar dan vooral om te kijken. Regelmatig zelf video’s uploaden is aan een kleinere groep voorbehouden. Dat verklaart ook het relatief grote verschil tussen het totale gebruik en het aantal dagelijkse gebruikers. Dat zijn er slechts 2,2 miljoen, een kwart van het totaal.

Linkedin groeit naar 4,4 gebruikers

Het zakelijke platform Linkedin wordt voor specifieke doelen gebruikt, zoals het onderhouden en uitbreiden van zakelijke contacten, personeel werven en solliciteren. Het medium groeit gestaag door: inmiddels hebben 4,4 Nederlanders een eigen profiel.

Pinterest, Twitter en Snapchat

Zowel in totaal als in dagelijks gebruik ontlopen het visuele platform Pinterest, de berichtendienst Twitter en de foto-/videoapp Snapchat elkaar nauwelijks. Wel in groei: waar Twitter met 1.014.000 dagelijkse gebruikers pas op de plaats maakt, groeit Snapchat snel door naar inmiddels 1.334.000 dagelijkse gebruikers. Pinterest heeft weliswaar meer Nederlanders met een eigen profiel, maar daarvan loggen slechts 587.000 dagelijks in.

Vertrouwen in social media

Een punt van zorg voor alle platformen is het gebrek aan vertrouwen dat gebruikers in social media hebben. Twee op de drie denkt dat hun gegevens worden doorverkocht aan derden en 57 procent weet niet of social media wel te vertrouwen zijn. Die percentages wijken niet veel af van onderzoeken door Newcom in voorgaande jaren.

Social media specialisten

De onderzoekers hebben zich gebaseerd op de doelgroep van 15 jaar en ouder. Dat waren op de peildatum 14.299.739 Nederlanders. De internetpenetratie in deze groep bedraagt 97 procent (bronnen: CBS en Eurostat). Lees verder bij op de pagina Social Media Strategie als je wilt weten hoe jouw bedrijf ook succes kan hebben via deze kanalen. Natuurlijk kun je daarvoor ook 7W bellen op nummer 0251 – 657260 of het contactformulier invullen. Onze specialisten helpen je graag verder!

Leave a Comment

Your email address will not be published.