Google twintig jaar

Google twintig jaar

Deze maand, september 2018, viert Google zijn twintig-jarig bestaan. Wat ooit begon als een project van twee studenten aan de Stanford Universiteit, is inmiddels uitgegroeid tot het wereldwijde Alphabet-concern met meer dan 70.000 medewerkers, een jaarlijkse omzet van 110 miljard dollar en een winst van 1 miljard dollar per maand. Om de verjaardag te vieren zet Google-partner 7W Internet Marketing de ontwikkelingen op een rij.

Het begin van de Google zoekmachine

In 1996 begonnen twee studenten, Larry Page en Sergey Brin, aan een project dat moest leiden tot een slimme zoekmachine voor internet. De studenten hadden als missie om alle informatie, die digitaal in de wereld was opgeslagen, toegankelijk te maken. Vandaar dat gekozen werd voor de naam ‘Googol’, dat in de wiskunde staat voor een 1 met 100 nullen. De domeinnaam Google.com werd vastgelegd in 1997 en in september 1998 is Google Inc. geregistreerd als bedrijf. Pas een jaar later verlieten Page en Brin de garage van een vriend, waarin ze tot dan actief waren, om zich te vestigen in Mountain View, California.

Daarna volgde de ontwikkelingen elkaar de afgelopen twintig jaar snel op. In september 2001 kreeg Google een patent voor het systeem waarbij de beste informatie bovenaan de lijst met zoekresultaten terug te vinden was. In 2004 ging het bedrijf naar de beurs en sindsdien staat het genoteerd aan de Nasdaq. Daarna volgend een aantal grote overnames: YouTube (in 2006 voor 1,6 miljard), Motorola Mobility (in 2011 voor 12,5 miljard) en Nest Labs (in 2014 voor 3,2 miljard). Begin 2016 werd Alphabet opgericht, een conglomeraat van bedrijven waarvan Google LLC de belangrijkste is.

Inkomsten uit online adverteren via Adwords

Een groot deel van de inkomsten realiseert Google via het advertentieprogramma Adwords. In juli 2018 is dit programma aangepast en zijn Search, Display, Video en App samengebracht onder de naam Google Ads. Dit programma biedt een groot aantal mogelijkheden waardoor bedrijven door online adverteren gericht onder de aandacht van hun doelgroep kunnen komen. In de regel wordt pas aan Google betaald nadat de gebruiker van de zoekmachine door het aanklikken van de link een website-bezoeker van de adverteerder is geworden. Door slim gebruik te maken van Google Ads kan veel verkeer worden gegenereerd. Search Engine Advertising (SEA) werkt als communicerende vaten: hoe hoger de kwaliteit van de campagne, hoe lager de kosten!

Twintig jaar ontwikkelingen bij Google

Google kent een groot aantal, vaak gratis diensten. Deels vanuit het oogpunt om gebruikers zoveel mogelijk gemak en geïntegreerde oplossingen te bieden, deels om online adverteren op verschillende platformen mogelijk te maken en daarmee zo veel informatie over diezelfde gebruikers te verzamelen en inkomsten te genereren. Bekende voorbeelden zijn Gmail, het sociale netwerk Google+, Google Maps en Google Earth, Google Analytics, Google Translate, Google Drive, Google Chrome en de videodienst YouTube.

Verder vinden bij het bedrijf ontwikkelingen plaatst die mogelijk in de nabije toekomst een grote rol gaan spelen. Dat zijn onder meer Google Voice, een gratis telefoondienst die vooralsnog alleen in de US beschikbaar is, de berichtendienst Google Hangouts, de elektronische bril Google Glass en de persoonlijke assistent Google Home, waarbij functies thuis volledig via spraaktechnologie worden aangestuurd (domotica).

Google-partner 7W Internet Marketing

7W is al in de beginjaren van Google gestart met zoekmachine optimalisatie. Door het algoritme van een zoekmachine te begrijpen, lukt het om op websites rekening te houden met een groot aantal criteria op basis waarvan de volgorde van pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten. Dit beïnvloeden van de organische resultaten wordt Search Engine Optimization (SEO) genoemd.

Door de twintig jaren heen heeft 7W zich als Google-partner toegelegd op online adverteren (SEA) en is inmiddels ook specialist op het gebied van andere Google-diensten, zoals Analytics. Onze kennis en ervaring helpen jou om goede campagnes in te richten. Regelmatig volgen wij trainingen om zo goed mogelijk gebruik te kunnen maken van nieuwe technieken en onderhouden wij contact met medewerkers van Google om onze opdrachtgevers optimaal te laten profiteren van zoekmachine marketing. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie!

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.