Meer online adverteren dan andere media

Meer online adverteren dan andere media

Tot een aantal jaren geleden werden reclamegelden vooral besteed aan radio, TV en in kranten. Dat is in korte tijd totaal veranderd. Steeds meer wordt online adverteren gezien als instrument om consumenten te beïnvloeden. In 2016 werd er in Nederland door bedrijven voor 1,6 miljard Euro online geadverteerd. Naar verwachting zullen de budgetten voor internetreclame dit jaar zelfs groter zijn dan de som van reclamegelden aan alle andere media samen.

Zoekmachine Marketing

Niet met hagel schieten, maar communiceren op het moment dat de klant aan het zoeken is. Volgens onderzoek van accountants- en adviesbureau Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, groeit Zoekmachine Marketing met meer dan 10% per jaar. Deloitte verwacht dat zoekmachines in ons land, en dan vooral Google, in 2017 een omzet zullen realiseren van 755 miljoen Euro.

Waar commerciële omroepen kampen met teruglopende resultaten, kiezen bedrijven ook massaal voor online adverteren op social media, zoals Facebook en Linkedin, en streamingdiensten zoals YouTube, Netflix en Spotify. Het heeft alles te maken met de trend dat consumenten zelf willen bepalen waar en wanneer zij op hun tablet of smartphone films en series willen bekijken of luisteren naar muziek.

Online adverteren ideaal voor kleinere bedrijven

Voor veel kleinere bedrijven was reclame op TV of in kranten onbetaalbaar. Zowel de productiekosten van een commercial, vaak enige tonnen, als de tarieven van omroepen en dagbladen zorgden ervoor dat alleen grote merken zichtbaar waren. Dat speelveld is nu veranderd. De flexibiliteit en relatief lage kosten maken online adverteren tot een ideaal instrument voor bedrijven die met een kleiner budget zo gericht mogelijk moeten werken.

Deze ontwikkeling heeft er in een aantrekkende economie volgens IAB Nederland voor gezorgd dat de markt voor online adverteren in 2016 als volgt was samengesteld:

Zoekmachine Marketing: € 755 miljoen

Display Advertising: € 683 miljoen

Classifieds (vergelijkingssites en rubrieksadvertenties): € 245 miljoen

Social Media: € 203 miljoen

Online Video: € 120 miljoen

Native Advertising (contentmarketing): € 51 miljoen

Bureau voor online adverteren

Juist de laagdrempeligheid is de grootste valkuil voor bedrijven die en start willen maken met online adverteren. Voordat je het weet geef je te veel budget uit met te weinig resultaten. Laat je daarom begeleiden door een (media-) bureau, dat gespecialiseerd is in online adverteren.

7W Internet Marketing heeft jarenlange ervaring met de inrichting en het onderhoud van succesvolle campagnes. Met een creatieve aanpak om op een professionele manier de aandacht van potentiële klanten op je te vestigen. Met dagelijkse bijsturing en gedetailleerde rapportages van de resultaten. We maken graag een afspraak met je om de mogelijkheden te bespreken. Bel 0251 – 657260 of neem online contact met ons op!

Leave a Comment

Your email address will not be published.