Online shoppen – de stand van zaken

Online shoppen – de stand van zaken

Deze week kondigde Vroom & Dreesmann aan na twee jaar afwezigheid terug te zullen keren als online warenhuis. Dat is een opvallend bericht tussen al het andere nieuws over webwinkels en e-commerce. Want was het niet juist het gebrek aan een goede online-strategie, wat het voormalige V&D in 2016 tot stoppen had gedwongen? Een goede aanleiding om eens de stand van zaken van online shoppen in Nederland in kaart te brengen.

Tienduizenden webwinkels en 25 miljard Euro omzet

Uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt eind 2017 al zo’n 41.000 webwinkels telde. Het gaat dan om ‘pure players’, dat zijn webwinkels zonder een fysiek vestigingsadres dat door klanten bezocht kan worden. Sommige deskundigen houden het erop dat 60 procent van dit aantal ook werkelijk economisch actief zijn. Hiermee wordt bedoeld dat alle kenmerken van een webwinkel aanwezig zijn, zoals productpagina’s met informatie, een winkelwagen en een betaalfunctie. De overige 40 procent staat alleen ingeschreven als webshop, zonder (nog) actief te zijn.

Met een groei van 9.000 inschrijvingen in 2017 is online shoppen een van de weinige segmenten waarin het aantal spelers al tien jaar op rij toeneemt. Wanneer ook de ‘omnichannel players’, dus gecombineerde bedrijven, worden meegeteld, bedraagt het totaal aantal geregistreerde webwinkels zelfs meer dan 60.000.

De online aanbieders voorzien in een duidelijke behoefte: negen van de tien Nederlanders bestelt inmiddels via het internet. Tien procent shopt zelfs wekelijks online. Niet alleen het aantal shoppers, maar ook de gemiddelde bestedingen nemen toe. Via e-commerce zal in 2018 naar verwachting 25 miljard Euro verkocht worden in Nederland. Dat is een toename van zo’n 249 miljoen Euro (10,89 procent) ten opzichte van het voorgaande kalenderjaar. Per economisch actieve webshop wordt er dus gemiddeld circa 600.000 Euro omgezet.

Online kleding, accessoires, schoenen en sieraden shoppen

Hoewel vrijwel alle sectoren groei laten zien, mogen webwinkels die kleding, accessoires, schoenen en sieraden aanbieden zich het meest in de belangstelling verheugen van klanten die online shoppen. Volgens het CBS nam het aantal aanbieders in dit segment sinds 2013 toe met 68 procent. Alleen de kledingbranche is al goed voor een online omzet van 2,2 miljard Euro.

Ook populair om via internet aan te kopen zijn IT-producten zoals computers (1,5 miljard Euro per jaar) en Telecom-producten zoals mobiele telefoons (eveneens 1,5 miljard). Het segment Food, waaronder bezorgmaaltijden en online aankopen bij supermarkten, is jaarlijks goed voor 1,3 miljard Euro. Aan losse vliegtickets en via internet geboekte accommodaties zijn Nederlanders bij elkaar opgeteld bijna 3,4 miljard Euro kwijt.

Gemeten naar consumentenbestedingen is Bol.com de populairste webwinkel. Afgelopen jaar noteerde dit onderdeel van Ahold 950 miljoen Euro aan online bestellingen. Coolblue, Wehkamp en Zalando nemen op enige afstand de tweede, derde en vierde plaats in. Opvallend is dat grote Amerikaanse en Chinese webwinkels, zoals Amazon (6e plaats met 250 miljoen) en Alibaba, (nog) niet in de Top 5 voorkomen.

Zelf een webwinkel starten

Wat zijn nu je kansen als je denkt aan zelf een webwinkel starten? Het antwoord op die vraag is afhankelijk van een groot aantal factoren. Zoals de branche waarin je actief wilt worden en de marges die daarin gebruikelijk zijn. Of je de uitdaging aangaat als ‘pure player’ of als ‘omnichannel player’, waarbij je mogelijk gebruik maakt van kennis, klantgegevens, inkoop en logistiek die door middel van traditionele retail zijn opgebouwd. Kies je voor de massa, of juist voor een nichemarkt? Het hangt ook af van de techniek en gebruiksvriendelijkheid van de webwinkel zelf. En vooral: de Marketingtools die je gaat inzetten om aan potentiële (en bestaande) klanten kenbaar te maken dat je online bent!

De specialisten van 7W helpen je graag op weg, in alle opzichten. Een telefoontje naar 0251 – 657260 of het invullen van het contactformulier is wat dat betreft een goede start!

Natuurlijk volgen ook wij de comeback van V&D met veel belangstelling. Het voormalige warenhuis gaat zich online richten op de actieve 40-plussers en hun interessegebieden reizen, hobby’s, gezondheid, wonen, tuin en mode. Alle producten worden geleverd door gerenommeerde merken en partners. De tijd zal gaan leren of zij met die aanpak in staat zijn om in de Top 10 van populairste webwinkels terecht te komen en een substantieel punt van de online taart ter grootte van 25 miljard Euro af te snoepen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.