Records zijn er om gebroken te worden

Records zijn er om gebroken te worden

Afgelopen zondag, 11 november, was het Sint-Maarten. Dan gaan in Noord-Holland en de noordelijke provincies de kinderen met zelfgemaakte lampions langs de deuren en krijgen ze snoep in ruil voor het zingen van een liedje. Hoewel de traditie ook wordt gevolgd in delen van België en Duitsland, is de commerciële impact van Sint-Maarten toch een stuk minder dan die van een feest dat sinds de jaren ’90 op dezelfde dag in andere delen van de wereld, en dan vooral in China, wordt gevierd: Singles Day.

Singles Day

De oorsprong achter Singles Day (of ‘Guanggun Jie’) is dat alleenstaanden deze dag vieren dat ze vrijgezel zijn. Dat juist de 11e van de 11e is gekozen komt doordat de ‘1’ symbool staat voor het individu. Door de jaren heen wordt de oorspronkelijke gedachte steeds meer losgelaten. Nu wordt Singles Day vooral gebruikt om een andere vrijgezel de liefde te verklaren. Twee individuen die elkaar vinden: 2x ‘1’ dus, 11 november.

De liefdesverklaring gaat vergezeld met het geven van een cadeautje. Daarvoor is online shoppen ideaal: het cadeautje wordt dan als verrassing op Singles Day afgeleverd. De Chinese internetgigant Alibaba speelt daar een belangrijke rol in en breekt ieder jaar weer de eigen records. Afgelopen zondag bedroeg de omzet tijdens Singles Day 2018 maar liefst 31 miljard dollar, dat is ruim $ 1.250.000.000 per uur!

Ook in Nederland wint het fenomeen aan populariteit. Zo liet Bol.com weten dat de omzet tijdens Singles Day driemaal zo hoog was als vorig jaar en dat speciale aanbiedingen bijdroegen aan de meest succesvolle verkoopdag van 2018.

Black Friday

Records zijn er om gebroken te worden en de volgende commerciële piek staat al weer voor de deur. Sinds een aantal jaren wordt ook in Nederland, vooral online, aandacht besteed aan het Amerikaanse koopjesfeest Black Friday. (Web-)winkels bieden dan aantrekkelijke acties aan en producten met hoge kortingen.

Black Friday is de dag na Thanksgiving Day, een nationale feestdag waarin oorspronkelijk de boeren dankzegden voor de oogst en die in de Verenigde Staten altijd op de vierde donderdag in november wordt gevierd. Veel Amerikanen profiteren daardoor van een extra lang weekend en gebruiken de vrijdag om inkopen te doen. Black Friday is de start van het seizoen van Kerstaankopen en traditioneel de drukste dag in het jaar voor winkeliers.

Veel winkels in de Verenigde Staten hebben aantrekkelijke aanbiedingen, waardoor kopers soms al ’s nachts voor de deur staan. De trend van extreme kortingen is op één dag is overgewaaid naar Nederland. Er zijn zelfs platformen die ze verzamelen en er een online overzicht van aanbieden.

Records in Nederland

Koopjesfeesten als Singles Day en Black Friday bieden ook de webwinkels in Nederland volop kansen om extra omzet tot stand te brengen. De globalisering, het groeiende aantal expats en de trend om successen van elders ook in Nederland uit te rollen, zullen de komende jaren bijdragen aan het toenemend aantal verkoopkansen. Zeker omdat wij hier ook nog de viering van Sinterklaas kennen. Feitelijk ontstaat er één lange cadeauperiode van ongeveer zeven weken, die begint in de tweede week van november en eindigt op Kerstavond.

Ondernemende webwinkels houden daar de komende jaren rekening mee in hun budget en (online) planning. De twee laatste maanden van het jaar lenen zich uitstekend voor een slimme en effectieve inzet van Google Ads, Google Shopping, Affiliate Marketing, (online adverteren via) Social Media, Nieuwsbrieven en E-mailmarketing. Plan tijdig, doordacht en schakel de hulp in van professionals om jouw inspanningen optimaal te laten renderen.

Als online marketingbureau hebben wij bij 7W veel ervaring met alle genoemde instrumenten. Neem contact met 7W op via het contactformulier of bel 0251 – 65 7260 voor meer informatie. Ons team is je graag van dienst. Want records zijn er om gebroken te worden!

Leave a Comment

Your email address will not be published.