Abandoned shopping carts

Een interessant fenomeen in de online marketing zijn de winkelwagentjes waar artikelen inzitten, die nog niet door de klant zijn afgerekend: de ‘abandoned shopping carts’. Hoe komt het toch dat bezoekers aan webshops artikelen selecteren, deze in het wagentje plaatsen en vervolgens afhaken wanneer ze de virtuele kassa naderen? 7W zet de oorzaken en oplossingen op een rij.

Laten we beginnen bij het begin. De klant heeft een koopbehoefte en weet uw webshop te vinden. Dat kan omdat iemand hem daarom heeft gewezen, omdat u offline hebt geadverteerd of omdat hij u via de organische (SEO) of gesponsorde (SEA) links bij zoekmachines heeft gevonden. Kennelijk bevalt het de klant in uw digitale winkel, want hij zoekt het artikel van zijn voorkeur op en plaatst deze in zijn virtuele winkelwagen. Door naar de kassa en afrekenen, denkt u dan. Maar de klant besluit anders. Geen conversie en alle kosten en inspanning van uw kant lijken tevergeefs geweest. Of toch niet?

Account aanmaken en verzendkosten

Twee oorzaken scoren hoog als de klant tijdens het aankoopproces afhaakt: het (verplicht) aanmaken van een account en onverwachte (soms hoge) verzendkosten. Daar kunt u als webwinkelier geheel of gedeeltelijk wat aan doen. Door te stappen in het proces klip-en-klaar duidelijk te maken bijvoorbeeld. Vertrouwen uit te stralen, een FAQ-module op te nemen en makkelijk bereikbaar te zijn wanneer de klant toch nog vragen heeft. Maar ook door een bestaande klant online te herkennen wanneer deze (soms na langere tijd) weer terugkomt. Maakt het hem makkelijk wanneer hij bij herhaald bezoek zijn wachtwoord is vergeten. Laat u bij het maken van een webshop goed begeleiden door een bureau met verstand van zaken, zoals 7W Internet Marketing.

Abandoned shopping carts opvolgen met E-mailmarketing

De derde categorie afhakers passeert de kassa niet omdat zij weliswaar interesse hebben, maar nog niet volledig overtuigd zijn. Deze klanten willen bijvoorbeeld nog even met hun partner overleggen, voordat zij definitief tot bestellen overgaan. Of een vergelijkingssite bezoeken om er zeker van te zijn dat u inderdaad de beste prijs en voorwaarden biedt. En dan zijn er ook nog de bezoekers aan de webshop die het winkelwagentje zien als ‘lijstje met favorieten’ en klanten die na hun eerste bezoek het plan hebben om terug te komen om verder te shoppen. Juist deze abandoned shopping carts laten zich heel goed opvolgen door gebruik te maken van E-mailmarketing.

Uit onderzoek blijkt dat slechts 4,7% van de webwinkeliers van deze techniek gebruikt maakt. Een gemiste kans! Want waar veel tijd, inspanning en budget gaat zitten in het binnenhalen van potentiële klanten, daar wordt er in 95% van de gevallen geen energie gestopt in de opvolging. Terwijl het ontsluiten van gegevens uit de database dit wel mogelijk maakt. Door een koppeling aan te brengen met Copernica Marketing Software kunnen dan de gevulde, maar achtergelaten winkelwagentjes op gedefinieerde tijden worden opgevolgd. Bijvoorbeeld 48 uur nadat de klant voor het laatst op bezoek is geweest. Wanneer dan ook een speciaal aanbod wordt gedaan zal deze vorm van E-mailmarketing buitengewoon effectief blijken.

7W is partner van Copernica

Hebt u een webshop en wilt u meer weten over de mogelijkheden? Maak dan vrijblijvend een afspraak met 7W Internet Marketing! Als specialisten in databases en partner van Copernica kunnen wij u helpen om veel meer uit de abandoned shopping carts te halen. En denken wij graag met u mee om het aantal afhakers tijdens het online winkelen zelf te beperken!

Lees meer over een webshop laten maken >

Contact met 7W >