December zorgt voor online records

December zorgt voor online records

In de aanloop naar pakjesavond op 5 december en Kerstmis wordt er massaal ingekocht, en dan vooral online. Naar verwachting zullen logistieke dienstverleners als DHL, PostNL en DPD deze maand zo’n 30 procent meer pakketten afleveren dan in december 2016.

De trend is al ingezet tijdens Black Friday en Cyber Monday. Volgens Thuiswinkel.org zal de gezamenlijke omzet van webwinkels in Nederland tijdens de Sinterklaasperiode uitkomen op 1,51 miljard Euro, ofwel 385 miljoen per week ten opzichte van 231 miljoen in een ‘normale’ week. Dat is 31% meer dan vorig jaar. Grote spelers als Coolblue, Mediamarkt en Bol.com (16 miljoen transacties tijdens de feestdagen) draaien topomzetten, maar ook kleinere webshops profiteren. Opvallend is de toename van het aantal thuisbezorgde boodschappen en verswaren.

Online bestellingen vinden steeds eerder plaats

Populaire cadeaus zijn kinderspeelgoed, zoals de diertjes van Schleich, en games (met name FIFA 18). Traditioneel scoren ook gezelschapsspellen als Penoza en Monopoly Junior goed, evenals muziek van Marco Borsato (“Thuis), Ed Sheeran (“Divide”) en Nick & Simon (“Aangenaam”). Ook boeken, films en parfum zijn in trek.

Een nieuwe trend is dat Nederlanders al voor pakjesavond de kerstboom in huis hebben staan, terwijl 43 procent van hen in november al aan het shoppen is voor kerstcadeaus. Uit onderzoek van ICS blijkt dat 61 procent van de huishoudens Sinterklaas viert, terwijl 76 procent doet aan cadeautjes onder de kerstboom. Overigens wordt in één op de drie huishoudens zowel Sinterklaas als Kerst gevierd.

Zondag kijken, maandag online bestellen

Volgens Beslist.nl doet bijna de helft (48%) van de consumenten dit jaar zijn inkopen voor de feestdagen zowel offline als online. Vooralsnog één op de acht doet (12%) koopt alle cadeautjes online. Het oriënteren gebeurt vooral via de smartphone (48%), hoewel uiteindelijk de meeste online aankopen toch nog op de desktop worden gedaan.

Dat laatste sluit aan bij de opvallende bevinding dat steeds meer consumenten vooral op zondag kijken en op maandag kopen. Dat is een belangrijk gegeven voor het plannen van Online Marketing acties, zoals op social media en via e-mailmarketing. De specialisten van 7W adviseren je graag. Bel 0251 – 65 72 60 of neem online contact met ons op!

Leave a Comment

Your email address will not be published.