Social media gebruik in Nederland

Social media gebruik in Nederland

Het gebruik van social media verandert door de tijd heen. Dat wordt opnieuw bevestigd in de resultaten van het What’s happening online-onderzoek, dat jaarlijks in Nederland wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. De veranderingen zijn het gevolg van demografische factoren, maar ook van het soort gebruik en (dat is nieuw) zorgen over online privacy.

WhatsApp en Facebook met afstand de grootste

Volgens de onderzoekers is maar liefst 94% van de ondervraagden lid van minimaal één online netwerk. WhatsApp is het populairst: 8 van de 10 deelnemers aan het onderzoek maakt actief gebruik van de berichtenservice. Op de tweede plaats volgt Facebook: 3 van de 4 ondervraagden heeft een account bij het netwerk van Mark Zuckerberg. Van hen maakt 83% er dagelijks gebruik van.

Het gebruik van Facebook staat onder druk, vooral bij Millennials (dat zijn jong volwassenen, geboren tussen 1980 en 2000). Volgens hen neemt de aantrekkelijkheid van het medium af door het grote aantal reclameberichten in relatie tot het kleine aantal posts van hun vrienden. Daarnaast spelen er nog drie factoren: domweg gebrek aan tijd, het feit dat de berichten niet in een chronologische volgorde verschijnen en de zorgen over het gebruik van data voor allerlei, vaak commerciële, doelen.

Gebruik Instagram en SnapChat neemt snel toe

Bij Millenials speelt ook dat hun vrienden steeds minder actief zijn op Facebook, maar juist meer op Instagram. De snelheid van berichten posten, scrollen en het visuele karakter zorgt een snel toenemend gebruik van Instagram tot inmiddels 30% van de deelnemers aan het onderzoek. Overigens is Instagram onderdeel van Facebook, dat het bedrijf enkele jaren geleden kocht voor 1 miljard dollar. Volgens experts zou het inmiddels al 100 miljard dollar waard zijn.

Ook de volgende ontwikkeling dient zich al aan. Digitieners (dat zijn jongeren van 14 tot 21 jaar) zijn vooral te vinden op SnapChat. Eigenlijk om dezelfde redenen als bij Instagram: het medium is hip, snel en je vrienden zijn er ook actief. Het onderzoek van Ruigrok NetPanel laat zien dat het gebruik van SnapChat over alle generaties toeneemt. Inmiddels heeft 14 procent van alle ondervraagden de app op zijn of haar smartphone staan.

Pinterest, Linkedin en Twitter op afstand

Pinterest wordt gebruikt door 1 van de 5 deelnemers aan het onderzoek, 21 procent om precies te zijn. Dit medium wint vooral gebruikers onder de Generatie X (dat zijn mensen die geboren zijn tussen 1955 en 1980) en is sterk visueel gericht. Gebruikers bekijken met name afbeeldingen van reizen (37%), eten en drinken (33%), hobby’s en gezondheid (beiden 25%).

Dat Linkedin het goed doet bij gebruikers die met de volgende stappen in hun loopbaan bezig zijn, is geen verrassing. Het medium scoort daarom vooral bij gebruikers tussen de 22 jaar en 56 jaar. Daarmee komt Linkedin, net als vorig jaar, tot een percentage van 28 procent in het onderzoek. Twitter moet het hebben van korte, actuele nieuwsberichten en komt, net als Google+, uit op 19 procent.

Adverteren op social media

Het onderzoek van Ruigrok NetPanel toont nog maar eens aan, dat bedrijven goed moeten nadenken over de juiste strategie als zij social media actief willen inzetten als communicatiemiddel. Dat geldt ook voor het adverteren op de verschillende platformen en de mogelijkheden om posts en advertenties elkaar te laten versterken. Iedere doelgroep, en ook ieder medium, vraagt immers om een eigen benadering.

Als full service internetbureau houdt 7W zich al een groot aantal jaren bezig met het in kaart brengen van doelgroepen en het opstellen van de online strategie voor opdrachtgevers. Het plaatsen van beelden, berichten en adverteren op social media is ons dagelijks werk. Neem contact op met onze specialisten om de mogelijkheden te bespreken!

Leave a Comment

Your email address will not be published.