WvdO: technologie en marketing

WvdO: technologie en marketing

Traditioneel vindt in november de Week van de Ondernemer plaats. Op verschillende plaatsen in het land worden directeuren en eigenaren van bedrijven in het MKB geïnspireerd door experts en goede sprekers. Dit jaar gaat het vooral over het snijvlak van technologie en marketing. 7W bezocht het #WVDO-event in Zaandam.

Digitalisering biedt kansen voor het MKB

Waar sommige ondernemers soms terughoudend zijn wanneer het gaat om digitalisering, waren alle inleiders duidelijk: over vijf jaar ziet de zakelijke wereld er totaal anders uit. De ontwikkelingen van het afgelopen decennium zullen zich in een versneld tempo doorzetten. Wie niet aanhaakt, dreigt de boot te missen. Beter is het om digitalisering juist als een kans te zien voor ‘Building Better Business’, het thema van deze editie van de Week van de Ondernemer.

De spreker Peter Hinssen, een Belgische auteur en ondernemer die tot in Silicon Valley lezingen geeft over de impact van technologie op de samenleving, wist dat als geen ander met humor en voorbeelden te illustreren. Zijn keynote ‘The Network Always Wins’ gaat over het nieuwe tijdperk waarin alles in beroering is en steeds sneller verandert. Ook beschikbaar als boek, een aanrader voor onder de Kerstboom!

Snijvlak van technologie en marketing

Ook uit inleidingen door andere sprekers werd nog maar eens duidelijk dat (online) marketing steeds meer een zaak wordt van big data, machine learning en de cloud. Veel oplossingen worden steeds bereikbaarder en steeds goedkoper. Zo verwijst Jan van Kranendonk naar de Massive Open Online Courses (MOOC – gratis online studeren aan gerenommeerde universiteiten) en Watson (zelfdenkende toepassing van IBM).

Guido Kerkhof ging in op ‘Technologie als groeiversneller’ en waarom bedrijven met een moderne aanpak, zoals Hubspot, CoolBlue, Netflix, CataWiki en WeChat zo succesvol zijn. Volgens hem zijn 5 jarenplannen vandaag de dag kansloos; zet alles maar op een A4-tje, zoals het Business Model Canvas. Vivianne Bendemacher, bekend van RTL en het tijdschrift Kijk, behandelde een aantal praktische applicaties waarmee ondernemers efficiënter kunnen werken, waaronder ifttt.com, Evernote en Waze.

Vertel jouw verhaal

Toch was de moraal van de middag dat technologie weliswaar ondersteunt en volop in beweging is, maar dat de basis voor ondernemerssucces nog steeds ligt in het verhaal dat je te vertellen hebt. Dat bewees Ralph Sturing met voorbeelden van PostNL en Centraal Beheer, maar ook van een kapper in Rotterdam die het knippen van heren en kinderen na een groot aantal jaren beu was. Hij heeft zich daarom gespecialiseerd als barbier en snijdt het haar op een jaren ’50 manier. De klanten staan inmiddels de rij en zijn bereid anderhalf uur te wachten. Zijn derde vestiging is net geopend. Omdat hij een verhaal heeft.

Dat laatste geldt ook voor Taets in Zaandam, de locatie waar het event voor het eerst plaatsvond nadat bezoekers in eerdere jaren naar de RAI in Amsterdam moesten. De gebouwen van Taets zijn een voormalige munitiefabriek en maken als Rijksmonument deel uit van het industrieel erfgoed op het Hembrugterrein, dat wordt herontwikkeld om een toplocatie voor de creatieve industrie te worden.

Ook bij 7W hebben wij een verhaal. Namelijk hoe jij, als ondernemer in het MKB, online succes kunt hebben door technologie en marketing samen te (laten) brengen. Meer weten? Bel 0251 65 72 60, stuur ons een mail of neem contact op via Linkedin!

Leave a Comment

Your email address will not be published.