Helft MKB-ers scoort niet Online

Helft MKB-ers scoort niet Online

Van de Nederlandse ondernemingen in het MKB behaalt 45% minder dan 5% van zijn omzet uit online activiteiten. Dat blijkt uit onderzoek door Kantar TNS, waarvan deze week de resultaten werden gepresenteerd in de vierde editie van MKB Online Monitor 2017. Bijna de helft van kleine en middelgrote bedrijven laat kansen liggen in een snel digitaliserende omgeving.

Drie op de vier MKB-ers heeft een eigen website: dat percentage was in 2016 met 76% gelijk aan het voorgaande jaar. Ook de inzet van de instrumenten SEO (zoekmachine-optimalisatie) en E-mailmarketing bleef gelijk aan 2015 met 29% respectievelijk 31%. Wel gingen meer ondernemers online adverteren, maar hun gemiddelde besteding nam af. De meeste MKB-ers (58%) zetten Online Marketing ad hoc in en slechts 6% van hen reserveert hiervoor een apart budget.

Responsive website en social media

Er is wel positief nieuws over de geschiktheid van MKB-websites op mobiele apparaten. Waar dit twee jaar terug nog slechts in 1 op de 9 gevallen aan de orde was (11%) is dat inmiddels toegenomen tot 3 op de 4 (76%). Een responsive website, dus goede mobiele weergave, is van groot belang nu meer dan de helft van alle bezoekers op internet gebruik maakt van een tablet of smartphone.

Volgens het onderzoek begeven ondernemers in het MKB zich voorzichtig op social media: 44% van hen beschikt over een eigen pagina bij Facebook, 29% bij Linkedin en 25% bij Google. Dat zijn relatief lage percentages als je bedenkt dat maar liefst 96% van de Nederlanders in meer of mindere mate actief is op social media. Het onderzoek sluit af met het nieuws dat er meer dan voorheen geld wordt uitgetrokken voor het inhuren van een professionele fotograaf of producent van video’s.

Gebrek aan kennis, nieuwe klanten en tijd

Nederlandse consumenten laten zich bij de keuze van producten en diensten in hoge mate leiden door wat ze online tegenkomen. Helaas zien veel bedrijven onvoldoende oplossingen om te profiteren van de kansen die dat biedt, getuige de ‘Top 3 uitdagingen’ die het MKB in het onderzoek noemt: 1. Kennis, 2. Het bereiken van nieuwe klanten en 3. Tijd vrijmaken.

Herken je dat? En wil je juist bij de helft van de ondernemers gaan horen die wél meer dan 5% van zijn omzet via internet realiseert? Dan zou ben je gebaat bij de ondersteuning door een professioneel Online Marketing Bureau, zoals 7W. Bel vandaag nog 0251 – 657260 of vul het contactformulier in! Dan denken wij met je mee om met moderne instrumenten grote stappen vooruit te gaan zetten.

Leave a Comment

Your email address will not be published.